Jarnis
Nyss hemkommen från en resa till Kina. Var förbi djurmarknaden i Guangzhou (Kanton) och kollade lite. En mycket stor marknad i ett saluhallsliknande komplex där man hittar allt ifrån akvarium, fisk, kräldjur, fåglar, hundar och katter och alla dess tillbehör. Det är den största husdjursmarknaden i regionen och det finns hundratals "butiker". Priserna är med svenska mått mätt billiga. Ett aluramsakvarium på runt 300 liter kostar runt 150:- (!) Men det finns också väldigt många rika människor i Guangzhou och därför finns det också avsättning för dyrare grejer och djur. Frågade efter pris på några sp. motoro-rockor och dom kostade 13.000:-/st. Antar att det inte är superbilligt. Här kommer lite bilder...
30193
30195
30196
Flera gångar och passager, butikerna varierar från "hål-i-väggen" till exklusiva butiker med rockor och arrowanor.
30194
30197
Många snyggt inredda akvarium på display
Fler bilder kommer...
Jarnis
30198
Fisken går ofta väldigt trångt enligt våra mått
30199
Ser ut att vara någon slags Malawi-albino, Golden kanske?
30200
30201
30202
Jarnis
30203
Det fanns inte så mycket L-malar, mest vanliga plecostomus som såldes tillsammans med guldfiskarna och koifiskarna
30204
Sprutfiskar
30205
Red tail catfish
30206
30207
En 150m lång rad med växtförsäljare, här tänker man "out-of-the-tank"
Jarnis
30208
30209
30210
30211
30212
Sköldpaddan är symbolen för långt liv och ett mycket populärt husdjur. Kikar man noga på bilderna så ser man att det finns ett och annat riktigt stort exemplar bland lådorna. Försäljarna sitter tålmodigt med sina bambupinnar och petar tillbaka rymmarna i väntan på köpare.
Jarnis
30213
30214
30215
30216
Guldfiskar och Koi finns det massor av. Kostar några tior...
Jarnis
30217
30218
Variationerna är många, olika storlekar och former. Det gemensamma temat är att det i princip inte kostar någonting... suck ;)
30219
30220
30221
Kanske något för MFK-gänget...
DaRe
Ojojoj, det var mindblowing!!
Otroligt snygga akvarium; växtburkarna och även de andra.
Sjukt pressat trångt i en del av akvarierna helt klart.
När man ser alla sköldpaddor undrar man hur pass rensat på sköldisar det blir i naturen? Eller är de odlade?
Du MFK-grabbarna skulle nog dräggla en del. Hehe.
Jarnis
30222
Väldigt lite från dom afrikanska sjöarna, men dessa upptäckte jag. En oidentifierad mbuna för 10:- och något som ser ut som Cop. azureus för 25:-
30223
Notera butiksskylten uppe till vänster med rockorna, dessa fick jag dock inte fotografera.
30224
30225
30226
Fontäner och rinnande vatten är viktiga symboler i Kina. 300:- resp 68:- för dessa små arrangemang.
Jarnis
30227
30228
30229
30230
30231
Massor med hundar i alla olika format... blandat med minigrisar.
Inga av djuren på marknaden är avsedda att hamna på matbordet bör jag väl tillägga.
Jarnis
Ojojoj, det var mindblowing!!
Otroligt snygga akvarium; växtburkarna och även de andra.
Sjukt pressat trångt i en del av akvarierna helt klart.
När man ser alla sköldpaddor undrar man hur pass rensat på sköldisar det blir i naturen? Eller är de odlade?
Du MFK-grabbarna skulle nog dräggla en del. Hehe.
Jag vet faktiskt inte om dom är odlade, man får väl hoppas. Med dom priserna så gissar jag att dom är det. Skulle nog inte gå att betala logistiken och sen sälja för några få kronor. Men man vet aldrig.
cfakvarielagret
En av dom bästa trådarna på forumet
mer bilder o gärna priser
Jarnis
30232
30233
30234
På fågeldelen var det fullt med katter. Alla försäljarna hade minst en katt i koppel i sin butik. Antar att det var för att hålla borta alla möss och råttor. Mycket fågelmat i stora säckar. Jag kan inget om fåglar så jag frågade inte så mycket om priserna.
30235
Hundratals, tusentals? butiker och hål i väggen...
30236
Här kommer en länk med adressen till djurmarknaden:
http://www.lifeofguangzhou.com/node_10/node_34/node_187/node_497/2009/08/03/124927049168141.shtml
Guangzhou ligger inte så långt ifrån Hongkong och man åker med fördel tåg dit på någon timme. Sök på "Guangzhou pet market" på Youtube om ni vill se lite mer så hittar ni många klipp som besökare tagit.
Jarnis
I samma område som djurmarknaden finns det en fiskeprylsmarknad som var mitt egentliga mål. Sjukt billiga fiskeprylar går det att hitta där. Både välkända märken som Shimano och Daiwa till ungefär halva priset och inhemska prylar som är, ja galet billiga... Köpte bl a en hög med speedjiggar och glömde plocka ur två av dom ur ryggsäcken som jag hade som handbagage på flyget. En speedjigg kan närmast liknas vid en torskpilk på ca 150-200 gram, lång och smal, knivbladsformad. Gissa om det blev rabalder vid röntgenlysningen...
30237
30238
30239
30240
En "bazooka" (stort transportrör för spön) kostar c:a 250:- på fiskemarknaden och är exakt samma modell som Plano, Fladen, Kinetic m fl vill ha mellan 900-1200:- för här hemma.
30241
Avslutningsvis en bild från den lokala restaurangen vid hotellet där jag brukar käka. Dessa fiskar är inga akvariefirrar. Simmar något störliknande där och i en tank brevid ormhuvudsfiskar som är väldigt populära som maträtt. Ormar, grodor, kräftor, kaniner, duvor m m finns på menyn. Två pers äter sig tokmätta med 6-7 olika rätter ink dricka för mindre än en hundring.
Hoppas att ni gillade bilderna, nu är kameran tom! :D
Wilhelm
Hoppas att ni gillade bilderna, nu är kameran tom! :D
Javisst gör vi det! :P Ett jätteintressant och trevligt reportage!
Anders-i-Askim
Kanon Jarnis!
Härligt att du delar med dig av denna intressanta resa!
Jarnis
Tack!
I mitt jobb arbetar jag med kineser, supertrevliga och vänliga. Åker till Kina ett par ggr om året. Hade en kille med mig på marknaderna och det var perfekt att fråga honom om alla traditioner och symboliska jämförelser medan man gick runt. Att ha en tolk med sig underlättar också. Inte många som förstår engelska, men det brukar funka rätt bra med gester och pekande. Framförallt är det bra att ha någon med sig när man ska hitta vägen. Ofta svarar kineserna nickande och pekande trots att dom inte har en aning. Handlar väl om att man alltid vill vara tillmötesgående och aldrig svara nej. Kan dock vara lite halvjobbigt ibland ;)
Man blir skapligt köpsugen när man ser priserna på vissa saker...
30242
Detta akvarium kostade 1600:- om jag minns rätt.
30243
Fanns en del saltvatten också men inte så mycket
30244
Mycket kampfiskar i otroliga variationer
30245
Vanliga fjärilar som såg i mina ögon helt ok ut, 8:-/st
30246
Hade bara en kompaktkamera med mig och denna arrowana var lite för snabb i vändningarna. Såg också arrowanor som gick så trångt att dom hade fått krökta ryggar, det var väl kanske lite mindre roligt.
DaRe
Supertråd!!
Jäkligt läckra bilder som ger mersmak. Man får bra känsla för hur det kan vara att vara där!
Erik-Osterlund
Riktigt kul att se hur de har det på andra ställen. När jag var på Gran Canaria så såg jag hundvalpar som satt i bur i en djuraffär. Inget man är van vid direkt... De såg halvdöda ut :(
Zten
30223
Notera butiksskylten uppe till vänster med rockorna, dessa fick jag dock inte fotografera.
Mer än lovande om de säljer Black Diaamond rockor som finns på skylten. Tycker mig se något gulaktigt där också, kan tänka mig att det är C. Kelberi, och tetrorna är troligtvis Myleus schomburgkii, mycket populära i Asien.
Tack för bilderna!
Jarnis
Mer än lovande om de säljer Black Diaamond rockor som finns på skylten. Tycker mig se något gulaktigt där också, kan tänka mig att det är C. Kelberi, och tetrorna är troligtvis Myleus schomburgkii, mycket populära i Asien.
Tack för bilderna!
Stämmer bra! Googlade på Black Diamond och C. Kelberi och precis så såg dom ut. Det fanns rockor i fyra-fem olika butiker och i butiken på bilden så fanns det nog uppskattningsvis ett 50-tal i olika storlekar, även små med ca 10cm diameter. Väldigt fina... men priset var tungt, c:a 13.000:-. Det är kanske inte så farligt med våra mått mätt?