Att "spara honan" köper jag inte. De är gjorde för att gå med yngel i munnen länge, dessutom så äter många honor lite medan de tuggar. Tycker att honorna brukar återhämta sig väldigt fort efter att de tuggat. De lär tom återhämta sig snabbare i akvarium än vad de gör i det vilda då tillgången på mat är väldigt god.
Jag säger inte att jag inte spottar honor, det gör jag när jag inte har plats för att låta dem gå i ett eget akvarium eller det inte går av någon annan anledning. Jag försöker alltid att spotta dem efter tidigast 3 veckor. Det händer att om honan ser väldigt stressad ut eller om hon får stryk av någon hane så tar jag dem efter 2 veckor. Det känns onödigt att ta dem så tidigt, jag inbillar mig att yngel växer bättre om man väntat 3-4 veckor innan spott jämfört om man tar dem efter 1-2 veckor. Har ni funderat över det? Finns ingen logisk förklaring till varför det skulle vara så men jag har fått för mig det. Så vad säger ni?
Det e stor skillnad mellan tugg i naturen och akvarium, i naturen så spottas ynglerna ut och tars upp när de e i den sista veckan. (många firrar jallfall)
I naturen får en mamma betydligt enklare och lungnare miljö att äta under tugg tiden. Rovisar tror jag inte äter dock, men alg äter kan spotta ut lite då och då och ta ett naffs på en sten, de fiskar som äter alger i öppna vattnet har de nog ennu enklare då de kan nog antagligen äta medans de tillochmed har eggen i munnen.....
Om de nu återhemtar sig snabbare eller långsammare vågare jag inte spekulera om dock....
Jag tömmer mina firrar från vecka 2 och frammåt då det inte skiljer något i överlevnads ratio. Jag kombinerar tömmning av flera fiskar, eller med något som stör akvariumet inrednings byte ect...
Detta gör jag då jag tror att akvariumet får en mycke bättre harmoni om man inte stör/skrämmer fiskarna så ofta. Där av kombinerar jag 2 tömmningar om den senaste har tuggat 2veckor och den andra e runt 3, jag ser en betydligt större vinns att hålla ett lungnare akvarium än att låta de sista tugget gå till vecka 3..........