När jag skaffade mina första sex diskus så satte jag dem i ett 250liters medan jag fixade till det större karet. Då mobbades de lite. Sen när jag fick över dem i mitt 600 liters som jag hade avdelat upp i tre sektioner med stora svärdplantor och rötter så försvann problemet när de andra fiskarna kunde glida undan när paret hade yngel. Men om man har möjlighet så borde det bästa vara att ett riktigt megastort kar på typ 3000 liter och ha en grupp på kanske 30 fiskar eller så som kan röra sig som ett stim.
Och så är det ju en fråga om man vill ha karet för att det ska se vackert och trivsamt ut, samt vara lättskött enligt "tallriksmodellen" eller om man ska ha en "fiskfabrik" med kliniskt rent kar i en 300literskub med 50 diskus och 50 procent vattenbyte till RO-vatten löpande varannan dag.
Det är en smakfråga. Vilket också leder oss in på DaRe's fråga. Varför du vill ha diskus. Ett par goda anledningar som jag ser är att det är väldigt vackra fiskar och att de har ett unikt beteende att föda upp sina yngel. Att se ynglen dia på sina föräldrar är magiskt.
Angående tetror eller inte så brukar de ingå i förslaget dels för att kardinal, citron och rosentetror är mycket små fiskar som tillför mycket litet "köttmängd" men ändå ser vackra ut. Har inte vägt, men jag skulle tippa att det går minst 50 småtetror på en diskus. Så du belastar vattnet väldigt lite med tetrorna. Det ska vara balans i karet mellan gram grönsaker och kött. Inte i styck ;)
återigen ett mycket givande svar!
när jag tänkte på tetror prioriterade jag hellre någon bottenorienterad ciklid, ex. boliviansk fjäril om den är lämplig eller någon lugn jordätare. är helt på det klara med gram kött vs grönsak, jag tänkte mest vad jag har lättast att avstå.
hos mig kan man inte dra nytta av ett långt akvarium, i så fall bara om djupet kompenserar något? min tanke är att med inredning dela av ytan diagonalt (det kommer stå i ett hörn) och på så vis ges ju iaf 2 sektioner, dock inga längre avstånd..
jag har inte testat mitt kranvatten ännu, hoppas jag inte behöver RO, har i.a.f. inte plats för en tunna att bereda vatten i...