Ner med allmänna val! Fram för byråkrati-vilket kan översättas med tjänstemannavälde.
Jag tycker definitivt att det är tjänstemännen som ska utföra grejer men det ska vara valda politiker som ska bestämma vad de ska inrikta sig på. Annars kan vi sätta politiker som lärare, politiker som bestämmer fiskekvoter utifrån ideologi. Tjänstemännen måste via experter ta fram beslutsunderlag men även ta beslut. Vi ska väl ändå syfta mot att ha ett samhälle som baseras på kunskap och dokumenterad erfarenhet och inte tyckande?
Men som jag skrev innan. Makten ska vara falsifierbar dvs. kunna röstas bort, plockas bort av t ex något vi röstat på. Tas bort via lag etc. Jag skojade lite om arv tidigare men man får inte utöva makt hursomhelst med pengar. Det finns lagar. Frågan är om inte kungen är falsifierbar i den mest extrema bemärkelsen. Skulle han begå ett grovt brott ja då skulle vi avsätta honom. Det finns inte en suck i helsiket att han skulle sitta året ut.
Alltså, det är kanske inte djupt odemokratiskt med ett arvkungarike, och kanske inte arv heller. Men det senare är viktigt enligt mig. Det förra bara pinsamt och ja - en skam för demokratin.