Ola Jag tror att vi ser en viss skevhet i att de bästa fotograferna har sina egna favoritfiskar som de fotar. Troffar hör definitivt inte till mina favoritfiskar, men jag röstar ofta på dem :)
Det är ju klart att man börjar med att fota sina egna fiskar eftersom det är lättast och mest tillgängligt. Så har även jag gjort, men till slut blir de nästan sönder fotade.
Därför har jag börjat att ta med mig kameran till olika akvariebutiker, ex vid lite olika resor som vår akvariförening brukar göra till Göteborgsområdet.
Frågar man personalen innan man börjar fota eller säger att man ska fota på uppdrag för NCS så har i alla fall jag inte stött på problem.
På dessa resor har jag byggt upp en bildbank på fler hundra bilder på lite olika sorters fisk som ibland kan vara användbara i olika sammanhang.
Ex vid förra årets tävling är alla bilder utom 2 inte mina egna fiskar.
Ett problem vid fotanade i butik är att det är trångt så därför är 60mm brännvid att föredra.
Något att tänka på som är vanligt är att akvarierutorna ofta inte är rengjorda (vattenfläckar på glas är vanligast, ibland alger inv), därför kan det vara bra att ta med sig lite fönsterputs och en trasa.
En annan sak att tänka på är det oftast saknas täckglas, så därför håller jag blixten i en hand över vattnet och fotar med den andra.
Ett tips är att stänga utav ljudet på blixten eftersom det annars blir ett väldigt pipande från blixten, som är störande om man tar många bilder.
Med ett bildredigeringsprogram så går mycket att rädda många kort vad gäller smutsfläckar (men det kan bli ett riktigt pilljobb).
Det roliga att fota i butik är att det ofta finns väldigt fina och stora fiskar samt många arter.
Mvh Göran