Moving Kul, växtkar är rikigt kul! Karet är liksom mer levande, utvecklar sig konstant både som man vill och inte. :) Mycket pyssel och trädgårdsmästrande blir det.
Setupen i mitt kar är ganska basic. Har 4*36W T8 ramp, något jag trodde var alldeles för lite då jag läst vilka galna belysningar många växtakvarister kör med, men det duger gott så länge man inte ger sig på de mest ljuskrävande växterna. Har lite olika rör men eftersom jag gillar varmt ljus och jag tycker det passar bäst till SA kör jag med såna. Växterna är nöjda iaf.
Substratet är 1-3mm sand med ett lager kattsand av bränd lera under. Effekten av kattsand kan ju diskuteras, jag använder som sagt bränd sådan, den löser alltså inte upp sig utan fungerar som biobank till alla nyttiga bakterier. Vissa har löslig kattsand som näringsdepå och det är nog ingen dum idé heller.
Har tidigare kört med tropicas gödning och nu nyligt bytt till pmdd.
Och så har jag byggt ett mäsksystem för CO2 med två 5l dunkar och ett innerfilter som brassar in i en petflaska med syresten som diffusor. Har ingen möjlighet att lägga upp bilder just nu men det, och en utförligare beskrivning, kan ordnas om så önskas.
Ja det är väl ungefär det, inga avancerade grejer som sagt men det växer fint. Får en del "champagnebubbel" faktiskt.
Måste varna dig: Jag är helt novis på det här med växter. Senast jag hade växter i ett kar var på 70-talet...och då växte det i o f s så det knakade, men varför :-| vet jag inte...
Kattsand!?! Kan du inte vidareutveckla det lite mer? På en nivå för en nästan nybörjare. :I Och skillnaden mellan löslig och bränd och varför man väljer den ena eller den andra?
Och du kan inte bara nämna ett sånt där mäsksystem utan att förklara det närmare - det ser vi fram emot! :P
//Kaj