Ja
Johan Håller med Zaphi, det kanske är mer beroende på gruppen. Men jag kör på VF (Ikola och Ilangi) 30% vattenbyte var tredje dag. Jag har lek på honorna i snitt var tredje/fjärde månad, man skulle kunna "stressa" dem till att leka ännu oftare men jag tror att det inte är bra i långa loppet.
Men det beror ju vad man är ute efter. Att odla hårt på en grupp fungerar säkert bra en stund men de skulle inte jag göra om jag är rädd om gruppen.
Jag tycker att det är bättre och försöka hitta ett sätt att styra leken och inte få dem att leka för ofta och få fler honor under en kort tid att leka då det blir lättare och mindre arbete med att få ihop en leveransklar grupp.
Men först måste man få igång gruppen;)
det är ju det också, Att få igång gruppen. Min plan är ju inte att få till en stor produktion av troffar, utan snarare få tillbaka en del av kostnaden som gruppen har kostat i inköp. Alltså att göra min hobby lite billigare och kanske öka möjligheten att hålla fler varianter genom t, ex att byta yngel mot en annan variant av tropheus osv :)
Mina ilangi dröjer det säkert 1år till innan dom är lekmogna. Dom största är ca 6cm idag. Men dom är redan nu otroligt vackra när dom färgar på när dom småbråkar med varandra. Fick tips om att variera rutinerna just med vattenbyten. maten och belysningen för att få igång gruppen. Har dessutom läst Calles(cutekid) artikel på cikliders forum just om att få igång tropheus till lek, En intressant artikel.