Mikael-W
får man tag på pallställ? o vad kostar dom? Dom ser ut att palla med
tyngden :)
Googla på pallställ för att hitta leverantör nära Dig.
De ska palla för en del tyngd.
Mikael-W
Tisdag, ca 10 timmar jobb i källaren: Flytta undan saker (det är trångt i källaren och vi behövde en aning plats för att kunna flytta akvarierna). Slanga över vatten från akvarierna med fisk till de temporära kar de skulle gå i under flytten. Flytta fiskarna, ca 30 + 50 troffar. Tömma 2 akvarier på sten och återstående vatten. Sen kom gubbarna, och på 5 man hand flyttade vi de tomma akvarierna. Därefter, inreda de flyttade akvarierna med all stenen, pumpa över vattnet från de temporära karen till akvarierna, flytta fisken, fylla upp akvarierna med nytt kranvatten + vattenberedningsmedel och tangasalt.
Allt gick bra, lite ont i vissa muskler dock. Man märker att man har muskler, således.
Ska i morgon flytta lite andra saker och ett litet (250 liter) akvarium, för att få plats för fas 2, ett likadant pallställ kopplat till det första. Och sen blir det att flytta två akvarier till det.
Mikael-W
Att flytta 2 akvarier gick lättare än jag hade väntat mig. Vi var 5 gubbar, vilket nog var bra, särskilt som det var lite trångt att röra sig.
Fyllde upp akvarierna och inredde dem, samt flyttade därefter över fiskarna, Pemba i det övre och Kasanga i det undre.
Mikael-W
Och, som synes, pallställ 2 är monterat, kopplat till det första.
Idag tömde jag de två akvarier som ska flyttas till detta ställ, och flyttade runt ett 250 liters samt allt det lösa skräpet som ligger i vägen var man än lägger det. Ca 5 timmar tog det, slapp vara ute.....
I morgon kväll kommer gubbarna.
PatrikMalmo
Bra jobbat, Mikael!! Bygger om lite i min egen lokal just nu (fast det går grymt långsamt). Kände igen mig i det med att flytta "allt det lösa skräpet som ligger i vägen var man än lägger det". Funderade på att kasta en del, men de där filtrena kan ju komma till användning... och den där sanden som jag släpat så långt... och alla krukor är ju bra, den dagen jag behöver grottor... *s*
Wilhelm
Funderade på att kasta en del, men de där filtrena kan ju komma till användning... och den där sanden som jag släpat så långt... och alla krukor är ju bra, den dagen jag behöver grottor... *s*
Har man slängt något, så behöver man det någon eller några dagar efteråt. Det är lika säkert som Amen i kyrkan!
PatrikMalmo
Wilhelm, insett att vi lirar i samma liga där... vi hamstrar. Undrar om Mikael är en hamster? Och om han bittert ångrar det nu? Och OM han ångrar sig nu, och kastar något... ångrar han sig om ett halvår? *s*
DanneN
får man tag på pallställ? o vad kostar dom? Dom ser ut att palla med
tyngden :)
Finns att köpa på Jula tillexempel:)
Mikael-W
Wilhelm, insett att vi lirar i samma liga där... vi hamstrar. Undrar om Mikael är en hamster? Och om han bittert ångrar det nu? Och OM han ångrar sig nu, och kastar något... ångrar han sig om ett halvår? *s*
Ja, det är jag. Det kan ju bli krig... (Och Farbror Joakim slog en gång Gnidus Hårdén i förmögenhet, eftersom han sparat mera snörstumpar.)
Nästa som åker ut är ett underskåp till ett 484 l akvarium. Det syns lite på bilden i inlägg 7. Vill Du komma efter det?
PatrikMalmo
Mikael,
frestare där... *s* ...just ett sådant underskåp har jag ju inte!! Tyvärr är alla mina hamsterförråd fyllda, så jag för nöja mig med att leka med det jag har. Tackar som frågar!!
kajp
Börjar ju se ut som hemma hos mig Mikael. :) Ser nästan ut o vara samma pallställningar och jag trivs overhört bra med mina. Letar just nu LED o monter upp i ramen under så är det problemt löst också.
Mikael-W
Börjar ju se ut som hemma hos mig Mikael. :) Ser nästan ut o vara samma pallställningar och jag trivs overhört bra med mina. Letar just nu LED o monter upp i ramen under så är det problemt löst också.
Bra att Du påminde mig, jag skulle ju åka och titta på ledarmaturer. Är de bra ska jag ge Dig kontakten.
kajp
Kanon Mikael :)
Mikael-W
Så kom gubbarna och vi flyttade 2 akvarier till hylla 2. Vi var 4 stycken och det var inte ett helt lätt jobb, eftersom det är så trångt och svårt att röra sig i lokalen.
Nästa steg blir att flytta hylla nr 3 till sin nya plats. Beställde idag akvarierna till hylla 3, det blir 2 stycken med måtten 180*70*50 cm. De torde komma i slutet av nästa vecka (och då ska det inge bäras).
Anders-i-Askim
Det tar sig!
De nya karen har underbara mått.
Bara att lyfta på hatten och lycka till. :D
StefanL
Ser riktigt bra ut Mikael. En sak jag undrar över när jag ser bilderna och det är sakerna som står bakom hyllplanen. Hur ska du komma åt dom? ;)
Mikael-W
Ser riktigt bra ut Mikael. En sak jag undrar över när jag ser bilderna och det är sakerna som står bakom hyllplanen. Hur ska du komma åt dom? ;)
Jag funderade länge på om jag skulle ha varje ställ fristående eller koppla ihop 2 ställ. Skulle det gå att komma åt ifall ställen satt ihop. Kom till att det blir säkrare att låta dem stå separat och ha några decimeter emellan dem. Så mätte jag rummet (lyckligtvis) och märkte att det inte gick, utan jag måste ha dem hopkopplade 2 och 2. (Sparade lite pengar på det också, eftersom det då behövdes 2 gavlar mindre.)
Hur i friden skulle man då komma åt elkontakterna som sitter uppe på 2 meters höjd på väggarna. Svar: Jag ställer hyllorna 40 cm från väggen. Då ryms en lagom tjock karl som jag in bakom hyllorna. (Och vill jag bygga ett avlopp senare går det också lite enklare än om hyllorna stod fast i väggen.)
DaRe
Följer utvecklingen spänt, men kan inte låta bli att undra,... Var ska du sitta och njuta?
kajp
Följer utvecklingen spänt, men kan inte låta bli att undra,... Var ska du sitta och njuta?
Här framför datorn bara o ta massor med kort o lägga upp eller kanske en webcam ;)
Mikael-W
Webcam låter ju som en toppidé! Med radiostyrning, så kan jag sitta hemma i Archies chair och titta på fiskarna. Då kanske de inte gömmer sig så mycket.