DaRe
Riktigt bra mått på akvarierna. Mycket bättre än 720 med 60 cm djup.
Mikael-W
Det har varit lite stiltje, men nästa vecka ska de två sista akvarierna anlända. Kan berätta att det är jobbigt när man inte kommer åt ordentligt. Jag fick klänga som en apa igår för att rengöra ett filterskumplast.
Rickard-Karlsson
Ser jätte bra ut!!
Mikael-W
Ni kan tro att det har varit besvärligt att byta vatten och sånt de senaste veckorna. Trångt!!!
Mikael-W
Imorgon bitti kommer akvarierna till den sista hyllan.
RobinH
Kul tråd! Hur många/stora kar har du?
Mikael-W
Tack.
Håller på att gå ner från 20 stycken i blandade storlekar till 8 akvarier, 6 st 630 liters och 2 st 700 liters.
Edit 21.9.: Inte kom de i morse, transportfirman strulade. Kanske på fredag...
DaRe
Ja det är spännande att följa,
vad blir det för fiskar i alla dessa?
Mikael-W
Troffar i 6 burkar, fadenmaulbrüter i de 2 större. Det mesta finns redan, en ny art kommer senare, vid tillfälle.
Mikael-W
Jippii, på fredag morgon kom de 2 sista burkarna, nu är allt på plats, och inredning, flytt av fiskar samt uppröjning kan begynna.
DaRe
Härligt ett stort steg framåt.
ChristianAlfredsson
Det är riktigt gott att bara ha lite större kar.... tills någon raritet tuggar.
Mikael-W
Igen ett litet steg framåt: Ventralisarna och nigripinnisarna har fått flytta till sitt nya hem, det övre 720 l akvariet.
Inhandlade en sopskyffel, modell Sini, av något mjukt elastiskt gummiaktigt material. Mycket behändig att skopa ut sand och sedan ta det sista med våtdammsugaren, när man ska tömma ett kar.
nicson
Jo det är en bra anläggning du har. Men nu undrar jag vad faen Fadenmaulbrüter är? Ophtalmotilapia ventralis, Cyatopharynx foae? *-)
Mikael-W
Jo det är en bra anläggning du har. Men nu undrar jag vad faen Fadenmaulbrüter är? Ophtalmotilapia ventralis, Cyatopharynx foae? *-)
Fadenmaulbrüter=Featherfins=Sagofiskar:
Aulonocranus, Cunningtonia, Cyathopharynx, Ophthalmotilapia. De är fantastiska vackra firrar.
Johan-F
Mikael I torsdags kom de nya akvarierna till hylla 3. Idag inredde (nåja) jag dem, och flyttade fisk. Rena kedjereaktionen:
Dubbar till övre akvariet från 3 olika temporära akvarier. Flyttade resterande dubbar (som ska kasseras) till 2 temporära akvarier.
Regnbågarna till undre akvariet. Fjärilarna till regnbågarnas gamla akvarium, dit flyttade jag också 2 överblivna C. Tricolor, och tänkte också flytta dit ett par L. signatus, men märkte i sista minuten, att honan var uppsvullen. De är gamla, så hon är antagligen på väg att sluta röka.
6 väl använda timmar med andra ord.
Bilder:
Hylla 3 med de nya akvarierna.
Akvarierna med inredning och vatten.
För att ge nyspottade yngel en lite bättre chans lägger jag bestick-korgar under stenrösena.
Så här.
Detta ska bli en grupp dubbar med bra band.
Lokalern tar sig bra och dubbarna ser bra ut.
Mikael-W
I förrgår bar jag ut ett par historiska akvarier: Mitt andra akvarium, ett järnramakvarium på 28 liter, tror jag var 10 år när jag fick det. Mitt 3e, också ett järnramakvarium, på 72 liter. Det knep nog lite. :´(
De två gamla 250 liters som jag byggde 1972, åker också, det ena blir hamsterbur och det andra ska väl inhysa fisk fortfarande, efter omlimning. Så, snart ryms man att röra sig i rummet. :D
I kväll inredde jag det sista av de nya karen. Fin sand och ett par stenrösen. Kompisarna har en kull Gnathochromis permaxillaris till salu, tror jag ska testa med en liten grupp....
Mikael-W
Nu börjar det (äntligen) likna något. Jag kan röra mig i rummet.
Men mycket att städa kvar, och sedan ska frontrutor putsas...
HaE
Wow, klart impad! Blir bara lite avis.
JockeB
Jepp ser riktigt bra ut :)