johaneltes På en vandring i Belize djungler (Cayo) korsade vi källflödet till ett vattendrag (Roaring River) som tycktes uppstå ur en grotta. Grottan var vandringens mål, men för mig blev den största behållningen att se alla ciklider i vattnet. Jag lyckades fånge an av dem på en något så när hyfsad bild och undrar om någon kan identifiera arten. /Johan
DaRe Läckert! Ser nästan ut som en Hypsophrys nicaraguensis men de finns väl inte i belize. Samt den du fotade har något svart på sidan bak till. Någon Amphilophus?
Ove-Planstedt Jag tycker att det ser ut som en Ciclasoma synspilium Har också tänkt att det kan vara V.synspila eller kanske V.bifasciata.
JockeB Jepp Synspila, eller möjligtvis Melanura, har inte koll på deras utbredning, Bifascens mittrand går nästan fram till gällocken, så det är det inte. Läckert att vara där hur som helst:D Mera bilder!!!;)
Pelle Googlade lite, och här är en lista på de ciklidarter som finns i Belize. (Men jag gissar också på att det är en Synspila) " Amphilophus robertsoni False firemouth cichlid Archocentrus spilurus Blue-eye cichlid Cichlasoma bocourti Chisel-tooth cichlid Cichlasoma octofasciatum Jack Dempsey Cichlasoma salvini Yellow belly cichlid Cichlasoma urophthalmus Mexican mojarra, Mayan cichlid Oreochromis niloticus Tilapia (Introduced) I have been able to confirm this species in Northern Belize. Possibly the Tilapia's in Belize also include O. aureus, O. mossambicus and/or O. urolepis. There has been very little research into this subject. An identification key is available online. Parachromis friedrichsthalii Yellowjacket cichlid, Mus mus Parachromis motaguensis False yellowjacket cichlid Petenia splendida Bay snook, Blanco Thorichthys affinis Yellow meeki Thorichthys aureus Blue flash, Golden firemouth cichlid Thorichthys meeki Firemouth cichlid, Panya gial Vieja godmanni Southern checkmark cichlid Vieja intermedia Northern checkmark cichlid Vieja maculicauda Blackbelt cichlid Vieja synspila Redhead cichlid "