Tackar så mycket, kul att det gillas =)
Ang 1-wire nätet så behöver man en
1-Wire USB Adaptor och sedan ett gäng
DS18B20, tempsensorer.
Jag har handlat från
hobby-boards.com men går även att handla ifrån sverige
https://www.m.nu men till ett lite högre pris, brukar ta va 5-7 arb dagar att få grejerna från usa, och ingen tull och sådan tjafs utan ramlar ner i brevlådan :D
Sedan har jag använt vanlig nätverkskabel från jula för att koppla ihop allt, går även med 4-trådig telekabel men hade sådan kabel hemma så det fick duga.
För man använder bara tre trådar.
Sedan använder jag mig utav programet
Msure, supportas inte längre utan
Beyond Measure är det nya men kommer kosta pengar när det släpps.
Sedan loggar dom mot en MySQL databas eller annan databas om man så vill, jag kör MySQL iaf och sedan så genereras grafer utifrån värdena i databasen =)
Finns mjukvara så att man kan köra både under windows och linux.
Jag byggde skåpet så att ytterfilteret skulle få plats, så det är runt 60cm högt invändigt så den går in utan större problem, och rengörningen gör jag som så att det sitter en tappkran i botten utav filtret, tror den syns på bilden, så jag sätter en slang där och sedan så pluggar jag insugningsröret så att vattnet får komma in bakvägen (genom utblåset) och då ska det mesta gojset som då oftast sitter i botten komma ut.
Har bara rengjort det en gång på 1 år och ännu så är det full fart på flödet genom filtret, den är fylld med "makaroner" och någon sorts sten, var det då jag köpte det begagnat och har funkat så jag kör på med det :D (Se bild)