sjuk uaru
Flubenol är förstahandsval när du pratar med veterinären. Pulverform. Annars funkar det också med andra avmaskningsmedel för hund och katt. Flubenolpulvret löser du i en mindre mängd vatten och häller i karet. Blanda dessutom i det i fodret, kör ärtor i en mixer och häll i flubenol alternativt krossa tablett av annat avmaskningsmedel i ärtröran. Frys den sedan innan du matar. Mycket effektivt, du kommer se maskarna åka ut efter några timmar.
hej igen! jag har nu sett en
massa smala genomskinliga maskar i princip hela akvariet korta o längre som simmar som en spiral och har inget huvud. Då jag kokade all sand i ca 30 min samt stenar och skurade hela akvariet kan det ju inte komma från sanden som min lokala zoohandlare trodde? Uarun var ju sjuk innan och det borde väl vara den här spolmasken han har i sig som sekundär effekt efter bakterie infektionen? Som sagt sår, fenor etc är mycket bättre efter furanolkuren och nu dessa maskar! har aldrig haft det i akvariet innan!
jag har bytt hälften av vattnet och sugit in så mycket masdk jag orkat i säkert 2 tim, men ser att de följer uarun o därför simmar han ryckigt, för att undvika dem. Jag såg en mask på nära håll närma sig honom o han backade snabbt.
Mina rödciklider trycker i sin grotta o kommer bara ut vid matning (som jag nu givetvis stoppat).Väntar på mask kuren som kommer onsdag morgon och hoppas på det bästa...:(