Hej
Det här svaret handlar inte om Tropheus utan om genetik/evolution
Om en fisk har fina färger kan bero på två saker: Gener och Miljön
Gener: När det gäller gener så kan en fisk vara bärare av vackra färger utan att ha dem. Nu handlar det här kanske om flera gener så ett vanlgt "Mendelskt" dominans reccessivt förhållande är lite osannolikt. Sedan är det inte helt klart att en fin hona ger fina hanar (det kan faktiskt vara precis tvärt om).
Miljön: Flera saker är viktiga här men främst tre: Plats i dominanshierarkin, kost och hälsotillstånd. Ett problem är att alla dessa har med varandra att göra. En sjuk fisk sjunker i dominanshierarkin och får sämre mat. En fisk långt ner i dominanshierarkin blir stressad, sjuk och får dåligt med mat. Färger som beror på detta har inte med generna att göra.
För att göra det hela ännu mer komplicerat så kan en fisk med "kassa gener" ha svårt att slå sig upp i hierarkin (vilket kan göra att den blir sjuk och ful).
Och så till frågorna:
Rent slentrianmässigt så brukar jag enbart behålla dom yngel som kommer från dom rödaste och finaste honorna, de honor som däremot är lite matta i färgen behåller jag aldrig utan dom släpps ut i karet där dom sen blir uppätna.
Fråga: Men gör jag rätt, kan en dåligt färgad hona om hon leker med en riktigt kanonfin hane ändå få en bra avkomma?
Svar: Ja den kan få en bra avkomma utifrån det jag skrev ovan. Den starkaste fisken är oftast inte den som blir finast (och har bäst gener) utan konkurrens, även om många har påstått det. Ändå tycker jag att du gör rätt. Risken att "trist och tråkig" gener förs vidare minskas drstiskt. För att det överhuvudtaget ska vara vettigt så ska fiskarna matas bra och ha goda förutsättningar att inte stressas hur mycket som helst.
Fråga: Eller blir avkomman garanterat lite mattare i sina röda färger jämfört med avkomman från en lek där både hanen o honan är knallröda.
Svar: Jag tror inte att det spelar någon roll över en generation, men det kan göra det. Därför tycker jag att du gör rätt. Degenerering pga. avsaknad av avelsmål är ett stort problem inom hobbyn även om dålig mat och skötsel är ett större. Läs gärna
http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=220 Riktigt dåliga färger är om man hårddrar det, en missbildning.
Mvh.
Ola