Även på ciklidstämmorna finn sen del foton som är tagna av de foton som visas på skärmen. Hur gör man då?Godkännande från både orginalfotografen och den som fotade bilden av bilden?
Antar att NCS har pratat med föredragshållarna om detta - så gjordes i alla fall förr.
De foton som jag själv har tagit direkt från duken har också alltid varit i litet format och dessutom i avsiktligt dålig kvalite - för även om det finns tillstånd så tycker jag att man inte skall lägga upp en massa foton av hög kvalitet på webben för att folk skall kunna se dom på webben istället för att åka på ciklidstämman.
Jag har därför aldrig haft något emot att folk har tagit foton när jag själv har hållit föredrag, däremot säger jag nej till att föredragen videofilmas. Det tycker jag är ett otyg. Men detta är ju också Off Topic från ämnet.
Som jag skrev tidigare i tråden så är ju fotona på en PDF också av relativt dålig kvalité, men oavsett det så tycker jag att man skall ha ett godkännande för dom innan de publiceras.
Bokrecensioner med foto av framsidan är det ok?
Recensioner hör samman med böcker så det är kutym. det vet jag själv eftersom jag ger ut böcker.
Alla våra ciklidbladetframsidor som funnits tillgängliga alla år har vi ok på dessa?
Det är nog gränsfall
Insåg att i fototävlingen är ju fotona ok pga av paragrafer hit och dit men själva fotograferna finns ju bild de med och då antar jag att vi måste kolla med dem själva eller deras fruar om vi kan publicera bilderna.
Copyrighten till fotona äger ju fotografen och inte motivet. Men de måste väl sannolikt komma från fotografen, eller?
Tyvärr kan jag inte se vem som fotat av styrelsen under alla år så där vet jag inte vem man ska fråga
Antar att det är officiella foton som tagits på uppdrag och då förutsätter jag att motivet har kollat att det är OK. Jag har själv några gånger tagit gruppfoton på styrelsen och det är självklart att den typen av foton kan användas.
Sedan tycker jag att flera av de saker du tagit upp är hårklyverier.
NCS har tidigare lovat artikelförfattarna att deras foton inte skall läggas upp på webben och dessa har ställt upp med gratis artiklar med utgångspunkt från detta.
Då kan man inte helt plötsligt frångå dessa löften bara för att man inte fått tag på personen/pesronerna ifråga