Jo jag har vänner som har provat just apistogrammas och de verkar svåra att hålla vid liv. antingen jagar honan ihjäl hannen eller tvärtom.
Kanske ännu viktigare att försöka skriva ihop en bra artbeskrivning där just hur man håller dem i akvarium framgår med olika alternativ?
Från Ap bild jakt tråden, passade bättre att svara här.
Artbeskrivning av Ap var det på schemat ja.
Det finns beskrivningar från fångstplatser för i princip alla arter som finns i handeln. Eller så kan man utifrån fångstplats lista ut vilka vattenvärden de vill ha.
De beskrivningar som finns i olika artregister säger väldigt lite om hur man tar hand om sina Ap, även om inget är direkt fel.
Personligen har jag inga Ap idag, eftersom jag inte har tid med att förse dem med den föda de kräver. Det går i princip inte att hålla Ap om man bara erbjuder torrfoder.
Dessutom krävs en hel del fingertoppskänsla och en massa erfarenhet för att kunna känna, lukta och navigera ett kar med Ap. Hur beskriver man det i en artbeskrivning?
Ju mer jag lär mig om Ap, desto ödmjukare blir jag i fråga om utmaningen och framförallt inser jag hur mycket mer jag har att lära.
Naturligtvis kan det vara lättare med en del odlade varianter som inte simmat i en SA flod sedan flera hundra generationer, men jag tolkar det som att det är inte de vi pratar om i den här tråden.
Så slutsatsen blir att jag inte kan lämna några konkreta artbeskrivningar, utan hänvisar till de rapporter som finns från olika vattendrag i Sydamerika. Den som är intresserad av Ap får helt enkelt göra sin hemläxa.