Göran Å;847054Välkommen till Tanganyika världen :D
Jag har också skaffat mig dessa små trevliga snäcklekare nyligen (i våras).
De går i sällskap med ett gäng troffar ca 30st på 7cm i ett 348L kar.
Jag har inte upplevt dina bekymmer som du beskriver utan mina 6st (3par) håller sig hela tiden vid snäckorna utom när det är matdags.
Min inredning består utav lite stenar vid respektive gavel samt fin sand.
Snäckorna ca 10st har jag samlat i en hög vid ena gaveln med några stenar runtom så de är lite inramade.
De får ligga still där trots troffarnas framfart vid matningen med NLS 1mm pellets.
Lamprologus brevis är en tuff liten ciklid som gärna nyper till troffarna om de är för närgågna, även min hand om den kommer för nära snäckorna isamband med vattenbyten mm.
Mvh Göran
Haha ja det sista känner jag igen :D Jag bytte in synodontisarna idag och de två snäcklekarna som har bildat par bet och jagade bort mig varje gång jag kom i närheten av dem för att fånga synodontisarna. De bet mig t.o.m. när jag vände undan inredningen, stora stenar, för att få tag på malarna. Inte mycket rädsla där inte. De nyper oväntat hårt, blev lite överraskad första gången :S
Troffar som sällskap blir det nog inte men någon altolamprologus som nämns i tråden kan det blir. Och fler snäckor, jag beställde riktiga tanganyikasnäckor, lite dyra men ett tiotal kanske man törs skaffa. Jag har läst om att man kan ha "vinbärssnäckor" också men var hittar man dem?