Wilhelm
Nu så är jag totalt nedbruten!:´( I morse när jag gick ner till akvarierna och in i rummet där mina foae var, så såg jag att det var nåt fel i akvariet. Ingen fisk kom fram för att "hälsa"!
Varenda foae var död, endast en stor ancistrushanne simmade omkring.
Igår kväll vid matningen, så var alla vid full vigör. Simmade runt som vanligt , hanarna spände upp sig och alla åt som vanligt!
10 timmar senare var alla döda! Suck! Inget fel på vattnet inget strömavbrott! INGET!!!!
Alla mina andra fiskar var det inget fel på. De som fick samma mat som foaen var precis som vanligt och plaskade omkring i akvarierna!
Nu är det tungt!:(!:(!:-|:´(:´(
Bilden visar några av alla foaen
StefanL
Ah vad tragiskt Wilhelm. Lider med dig...
Inget i vattenvärdena som avslöjar fel?
Kajjjan
Fy fanken va trist! Fattar hur musten går ur en när sånt här händer. När man sen inte heller vet vad det berott på så är man ju ganska ställd.
//Kaj
DaRe
Usch vad tråkigt! Frustrerande:(:(:(!
nicson
Detta var tråkigt, inte minst eftersom jag skaffade Cyatopharynx f efter att ha imponerats av dina bilder. Nu måste jag väl vakna upp rädd o kallsvettig varje morgon. :S
Kan du fått akut syrebrist på ngt sätt? Ancistrusen är ju okvävbar (nästan).
Anders-i-Askim
Trist som tusan.:´(
Men har du funderat på vad som gått galet? :S
Att en fisk dör oförklarligt men ett helt bestånd känns som att det måste finnas en orsak. :S
maltandis
Tråkigt och väldigt konstigt. De var ju väldigt fina dina fiskar. Doppvärmare som fått spader eller frugan som tappat ner hårtorken i karet?
Bit ihop och gå vidare.
/Jocke
oaken
Mycket tråkigt!
Banderad
Jag instämmer med alla andra. Riktigt tråkigt Wilhelm.
/Jocke
si1ver
Har du kollat så inte doppvärmaren gått bananas? Har hänt mig en gång och tempen var 32 istället för 25 vilket resulterade i ett par döda fiskar. Dock inte alla
classe
mycket tråkigt se den och sorg...
HaE
Beklagar sorgen Wilhelm. Det är tråkigt när sådant händer.
Norrland
Skumt? Kan du inte elaborera lite på vad som kan ha hänt?
LN
Surt, lider med dig.
Förgiftning eller elfel.
Krypström eller avbrott.
Men det är ju relativt lätt att kolla med en liten snabb (30mA) jordfelsbrytare kopplad nära karet (inga långa ledningar).
Men förgiftning låter ju mera troligt. Har du noll i KH så kan det ju vara amoniak, eller CO2 kvävning.
Med så mycke växter kanske du har noll nitrat o fått svavelväte i karet.
Wilhelm
Nu har det sjunkit ner i tankeverksamheten!
Akvariet står fortfarande fullt med vatten och en ancistrus och lyset slås på på morgonen och släcks på kvällen med tidur.
Idag så satt jag framför akvariet och sörjde. Plötsligt stannade innefiltret (ett Eheim 2252) Jag hajade till och petade på pumpen som gick igång igen. Petade en gång till och den stannade. Efter ett antal petningar så var misstanken att det var glappkontakt ett faktum.
Så pumpen måste ha lagd av en stund efter matningen och förmodligen så var syrebristen orsaken till att 20 vuxna och ett 25 tal 5cm yngel gick hädan.
Men är lite konfunderat ändå, då jag haft strömavbrott på nått dygn i det rummet utan att någon fisk dött.
Nåväl, pumpen är i soptunnan nu och akvariet ska tömmas, rengöras och annan fisk ska bebo det.
Doppvärmare har jag inte i akvarierna förutom i diskuskaret.
cfakvarielagret
Akvariet står fortfarande fullt med vatten och en ancistrus och lyset slås på på morgonen och släcks på kvällen med tidur.
Idag så satt jag framför akvariet och sörjde. Plötsligt stannade innefiltret (ett Eheim 2252) Jag hajade till och petade på pumpen som gick igång igen. Petade en gång till och den stannade. Efter ett antal petningar så var misstanken att det var glappkontakt ett faktum.
Så pumpen måste ha lagd av en stund efter matningen och förmodligen så var syrebristen orsaken till att 20 vuxna och ett 25 tal 5cm yngel gick hädan.
Men är lite konfunderat ändå, då jag haft strömavbrott på nått dygn i det rummet utan att någon fisk dött.
Nåväl, pumpen är i soptunnan nu och akvariet ska tömmas, rengöras och annan fisk ska bebo det.
Sluta köp på loppis 10kr
Anna-Osterman
Men arghh-snacka om att liten tuva stjälper ofta stort lass. Jag lider med dig. Vad blir det för nya skönheter?