Micke
Idag har det varit julöls-bryggning i köksbryggeriet på Kanonen (kvarteret heter Kanonen). Allting gick enligt planerna och det finns förutsättningar till ett riktigt bra öl.
Det blir en blandning av brittisk och amerikansk Brown Ale med både kraftig maltbas och rikliga humlegivor. Som basmalt användes Pale Ale malt tillsammans med Münchnermalt och två olika karamellmalter.
Som bitterhumle användes den den brittiska humlen Target och som aromhumle East Kent Goldings.
Resultatet blev en vackert rubinröd stamvört som sats på jäsning. Färgen kommer att blekna något under jäsningen, men det ser riktigt lovande ut. Den ursprungliga densiteten hamnade på 1.072. Om det jäser ut som det ska kommer alkoholstyrkan att hamna på ca 7,7%.
Nu står 17 liter stamvört i jästunnan och väntar på att jästen ska börja ovandla sockret till alkohol.
Lite bilder från bryggningen:
Bild 1). Den okrossade malten.
Bild 2). Lakning av sötvört.
Bild 3). Första humlegivan i vörtkoket.
Bild 4). Vörtkylning.
Bild 5). Mätning av densitet.
Bild 6). Det använda humlet.
Bild 7). Upptappning av stamvört i jäskaret.
Getingen
7,7% var ganska starkt ändå. Själv upplever jag det som att jag har svårare att fastna för starkare öl, inte pga det smakar för mkt sprit, det lyckas dom alltid dölja fint om man köper lite bättre öl, men mer pga dom ofta döljer det av massa andra smaker som oftast blir konstigt, inte alltid. Det är iaf min upplevelse. Tycker ofta att alkoholsmaken döljs antingen av nån konstig smak som inte passar in eller alldeles för mkt humle. Men det är ju olika beroende på vad man tycker om.
Idag testade jag min Wookie IPA. Instämmer med ditt omdöme Micke. Medelbra, men absolut inte värd sitt pris. Men alltid kul att testa nytt.
Micke
Jag tycker att det hänger mycket på vilken öltyp det är. Belgiska spontanjästa öl som är min favoritstil bland öl ligger ofta på ca 5% och det räcker bra där. Andra favoritstilar är Imperial Stouts, Barley Wines och dubbelipor, dom ligger ofta på runt 10% eller t o m. lite över och det fungerar bra där.
Julölen som bryggdes i helgen är tänkt att vara en fyllig Brown Ale med tydlig humlekaraktär att smutta på till jul, då tror jag att en alkoholstyrka på ca 7,5% blir lagom. Men hur det blir återstår att se Xmas:).
imported
INFO //
Får jag fråga en sak ??är det det enda ni tänker på här och supa er fulla?? har ni inget vettigare tillvaro än at dricka er berusade?? det är er ensak vad ni gör, men ni verkar ju helt galna i alkohol. // Ann-Mari PS Människor som höjer alkohol till skyarna som ni gör har nog en trist tillvaro. //
tege
Idag har det varit julöls-bryggning i köksbryggeriet på Kanonen (kvarteret heter Kanonen). Allting gick enligt planerna och det finns förutsättningar till ett riktigt bra öl.
Det blir en blandning av brittisk och amerikansk Brown Ale med både kraftig maltbas och rikliga humlegivor. Som basmalt användes Pale Ale malt tillsammans med Münchnermalt och två olika karamellmalter.
Som bitterhumle användes den den brittiska humlen Target och som aromhumle East Kent Goldings.
Resultatet blev en vackert rubinröd stamvört som sats på jäsning. Färgen kommer att blekna något under jäsningen, men det ser riktigt lovande ut. Den ursprungliga densiteten hamnade på 1.072. Om det jäser ut som det ska kommer alkoholstyrkan att hamna på ca 7,7%.
Nu står 17 liter stamvört i jästunnan och väntar på att jästen ska börja ovandla sockret till alkohol.
Bild 4). Vörtkylning.
Ser riktigt spännande ut, hoppas det blir riktigt bra nu åckså....Xmas:) Julen börjar tidigt för en del.:)
DaRe
Att njuta av en öl blir ingen full av.
Dock ligger jag själv lågt med öl nu. jobbar på att testa LCHF och då har öl för mycket kolhydrater :(
DaRe
Bild 4). Vörtkylning.
Du det såg proffsigt ut, ja jag väntade mig inget annat av dig heller iofs!
cfakvarielagret
Micke såg smaskigt ut
hur många timmar tog det ?
Micke
Det tog närmre 7 timmar totalt.
Getingen
Har letat efter info på hemsidan men tycker inte det står så tydligt. Iaf om ens lokala butik inte har en öl som jag vill köpa, ölen finns i systembolagets ordinariesortiment men inte i butikens sortiment, då kan jag inte beställa den genom nätet utan måste göra det i butiken?
Det är bara beställningssortimentet som man kan beställa från via nätet?
Micke
Ja varor i det ordinarie sortimentet måste beställas i butik. Men nu när dom ska börja med hemleverans bör hela sortimentet bli beställningsbart. Hoppas bara att dom tänker utöka serverkapaciteten samtidigt, för nu ger servern upp på grund av överbelastning varje gång månadsnyheterna blir tillgängliga för beställning.
Getingen
Ja varor i det ordinarie sortimentet måste beställas i butik. Men nu när dom ska börja med hemleverans bör hela sortimentet bli beställningsbart. Hoppas bara att dom tänker utöka serverkapaciteten samtidigt, för nu ger servern upp på grund av överbelastning varje gång månadsnyheterna blir tillgängliga för beställning.
Jo hemsidan har blivit ganska seg på sista tiden. Och man får ibland ladda om helt och ställa in alla sökkategorier på nytt. När vi ändå är inne på hemsidan så hoppas jag att dom kommer införa fler sökkategorier. Saknar bland annat att kunna se hela ordinariesortimentet. Även kunna välja 2 butiker och se vad den ena har som inte den andra och vice versa.
Bjorn1
Micke
Så var det äntligen dags att testa premiärbrygden från den 22/9 och resultatet var över förväntan. Det blev ungefär så lättdrucket och humligt som vi tänkt oss. Tyvärr mätte vi inte sockerhalten före jäsning, men alkoholhalten bör ha hamnat runt 5,5%.
Så här vill jag beskriva det:
Ölet har ett lågt gräddvitt skum som lämnar fina rester på glaset, några dagars ytterligare lagring kommer att ge mer kolsyra och bättre skum. Färgen är ljus bärnsten, ölet är lätt köldgrumligt och klarnar när det värms upp.
Lätt maltton och tydlig grapefrukt i doften.
Lätt maltsötma i smaken, pilsnermalten som basmalt gör ölet lättdrucket. Rejäl bra beska utan att ta överhanden, som vägs upp av friska humletoner i form av citrus och grapefrukt.
En ganska typisk ameriakansk Pale Ale men med lite lättare maltbas.
Möjligen skulle smak- och aromhumle lagts i lite senare under vörtkoket för ännu fräschare humletoner.
Anders-i-Askim
Grattis till brygden!
Ölet ser onekligen gott ut och enligt din beskrivningblir man sugen på en. ;)
tege
Kanske ett gott öl, men etiketten drar ner..........
Finns det inte en fotograf där nere som kan fixa lite???
:D
Wilhelm
Kanske ett gott öl, men etiketten drar ner..........
:D
Men det står ju "First time";)
Nästa etikett blir säkert jättebra!
Micke
Jag får jobba med vidare med etikettlayouten innan det är dags att tappa julbrygden på flaska Xmas:) Det kanske ska göras en specialedition med en ciklid på etiketten för att behaga kräsna ciklidister :P.
@Wilhelm, båda ölen som bryggts följer
reinheitsgebot. Men nästa bryggning kommer nog att bli lite mer experimentell :D.
Wilhelm
@Wilhelm, båda ölen som bryggts följer reinheitsgebot.
Va glad jag blir!:)
Micke
18th Anniversary Wood Aged Double IPA en dubbel-IPA från amerikanska Great Divide Brewing. Ett grymt bra öl, fylligt och massor med smaker, nästan som ett välhumlat Barley Wine.
92,90:- för en flaska på 650 ml i Systembolagets tillfälliga sortiment, värt varenda krona.