Jag har ett 540 l SA med bl a Uaru amphicanthoides, men jag tror att mina erfarenheter med denna speciella fisk är relevanta för U f också. Skippa mygglarverna - det är troligen de som gjort magsjukan. Alla kräftdjur med skal går däremot bra. Sallad som sänks med stenar älskas liksom ärter. Mata upp med detta innan animaliskt foder går i karet så är krävan full med vegetabilier och eventuella köttätare (scalare, jordätare i mitt fall) slipper gå tomhänta från matbordet. Jag har pH 8 o Kh över 10, vid mitt veckobyte om 200 l vatten lossnar också en massa slem, inte bara (men mest) från Uaru utan även scalare slemmar. Jag har en Uaru-hona som skenleker och kan se att fiskarna trivs, har inte tappat en scalare av de 10 jag köpte för 18 månader sen. Vågar drista mig att säga att fisken trivs. Temp 28 C - byter alltid med tempererat vatten o kör med Aqua Safe för att binda zinken från varmvattenberedarn (offeranod som tuggas duktigt - försvinner på fem år).
Jag har samma problem med mina Uaru F som Fildur...
Dom gillar verkligen mygglarver som jag gett en hel del av. Både röda och vita. Men eftersom jag jobbar borta i veckorna får de bara det på helgerna.
Varför tror du inte mygglarver är bra? Det låter som en intressant teori. Men man blir lite nyfiken att veta mer än att "det är troligen det som gjort magsjukan".
Har du hittat den informationen någonstans?