Om man nu kan prata om avgränsade arter vill säga eller om det mer är frågan om geografiska populationer, men de är sannolikt inte allt för geografiskt avgränsade utan isf skulle väl sympatri föreligga?
Hade vart intressant att veta om de olika arterna hybridiserar eller om de som sagt lever sympatriskt men att det finns reproduktionsbarriärer mellan de olika arterna...?
Varje art har sitt utbredningsområde. Tydligt avgränsade arter! Om de korsar sig i akvarium eller inte har inget med saken att göra. Fast troligen gör de ofta inte det. Jag fick en gång överta ett vuxet par, en hane och en hona, men uppenbart två olika arter, och de vägrade också leka. (Fast jag har aldrig haft lek av någon flaggcichlid, så det betyder kanske inte så mycket:I)
Problemet är centrala Amazonas där det är svårt att hitta diagnostiska karaktärer, eller med andra ord det finns troligen flera arter där men ingen vet hur man ser skillnad på dem. Och det är därifrån många akvariedjur kommer - troligen.
Det svåra är egentligen inte att skilja på de arter som har fått namn. Den väsentliga karaktären är tvärbanden och hur de delar upp sig i flera band eller växer ihop som "Y". På museidjur i sprit syns sånt ganska bra. På akvariedjur, och speciellt om man bara har foton och inte de levande djuren, så syns ofta tvärbanden ganska dåligt. Då är det svårare. Dessutom är det svårt att hitta bilder på nätet som verkligen visar den art som det påstås.
Om ni skickar bilder till Ciklidbladet på olika
Mesonauta, så kan jag försöka få till en text om hur man skiljer dem åt, men det kan tidigast bli till våren...