I så fall skippar du malarna helt och börjar odla brunalger.... kan inte påståd att jag tycker botten i malawisjön är speciellt snygg. :P
Snygg eller inte - den är i alla fall biotopriktig.
Man kan ju resonera på olika sätt. T ex har jag vit flintakross på botten. Köpte det utan att tänka faktiskt. Snyggt? Ja. Men inte biotopriktigt. Kommer troligtvis att byta till rådasand eller vad som nu är mest likt en riktig biotop. Om jag kunde efterlikna den verkliga miljön - brunalger eller ej, med slam och skit - utan fara för fiskarna, så skulle jag defintitivt göra det. Föredrar det framför helt sterila miljöer. Men det är kanske inte tillämpligt fullt ut i ett akvarium.
Men det är olika vilka mål man har med sina akvarium. En del vill odla och inreder med krukor o dylikt därefter, medan andra vill ha kliniskt rena kar med kristallklart vatten och andra bryr sig varken om lite alger och skit i hörnen med lite partiklar svävande i vattnet och andra vill ha det på annat sätt.
Malar vill jag ha eftersom de hjälper till att städa upp (och därmed bidrar till en bättre vattenkvalitet) och kanske kan hålla algtillväxten på en för mig acceptabel nivå.
//Kaj