I vårt artregister står nog inte 100% korekta namn osv..
och i Fishbase har jag sett en hel del tvivelaktiga uppgifter om man nu får säga så*-)..
Det är ju typ bara vi i sverige och några andra länder som inte använder Astatheros, Chuco, och Paratheraps bland annat! varför vet jag faktiskt inte?
Kanske ska starta en egen tråd för dessa diskusioner och gå tillbaka till ämmnet!:I
Det finns inga 100% korrekta namn men man kan "alltid" utgå från att USA har "fel" namn om det skiljer ;) Nu är inte CoF (som är en beslutsdatabas) inte alltid "rätt" men mer rätt än amerikanska akvaristers uppfattning. FishBase är en snarare en konsensusdatabas och därmed långsammare. Om man "vet" att det är kontroversiellt (troligen/kanske kommer att ändras) så låter man det vara ungefär. Att hoppa fram och tillbaka är dåligt.
CoF listar inte Astatheros som giltigt. Varför vet jag inte då Ricans studie antyder att de borde brytas ut från Amphilophus. Jag gissar att det beror på att det inte är en revision och att de inte föreslår namnbyte, bara sätter dit namnet på firrar inom en grupp. Flera firrar som kallas Astatheros i staterna hör inte till denna grupp.
http://research.calacademy.org/redirect?url=http://researcharchive.calacademy.org/research/Ichthyology/catalog/fishcatmain.asp
Astatheros (subgenus of Cichlasoma) Pellegrin 1904:203 . Neut. Heros (Cichlasoma) heterodontus Vaillant & Pellegrin 1902. Type by monotypy. Misspelled Astotheros by Eigenmann 1910:475 . •Synonym of Amphilophus Agassiz 1859 -- (Kullander & Hartel 1996:199 , Kullander in Reis et al. 2003:609 ). •Valid as Astatheros Pellegrin 1904 -- (Říĉan et al. 2008:952 ).
Current status: Amphilophus Agassiz 1859. Cichlidae: Cichlinae.
Kolla även Willems artikel som i princip är ett populärvetenskapligt referat av Ricans studie
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200904&lopnr=2
Chuco är inte heller det giltigt:
Chuco Fernández-Yépez 1969: . Neut. Cichlasoma milleri Meek 1907. Type by original designation. Appeared in an obscure publication, apparently available. Treated as neuter by Fernández-Yépez. •Valid as Chuco Fernández-Yépez 1969 -- (Allgayer 1989:25 ). •Synonym of Cichlasoma Swainson 1839 -- (authors). •Synonym of Vieja Fernández-Yépez 1969 -- (Burgess 2000:50 , Kullander in Reis et al. 2003:645 ). •Synonym of Theraps Günther 1862.
Current status: Theraps Günther 1862. Cichlidae: Cichlinae.
Paratheraps är inte giltigt
Paratheraps Werner & Stawikowski 1987:20 . Masc. Paratheraps breidohri Werner & Stawikowski 1987. Apparently not available from this publication as a second species was mentioned and no type designated (the use of Nov. g. nov. s. not sufficient). Name can date to these authors in 1989:10 (Kottelat, pers. comm. July 1990). See also this genus in Appendix A in Eschmeyer 1990 . •Valid as Paratheraps Werner & Stawikowski 1989 -- (Allgayer 1989:27 , Říĉan et al. 2008:952 ). •Synonym of Vieja Fernández-Yépez 1969 -- (Kullander in Reis et al. 2003:645 ). •Synonym of Paraneetroplus Regan 1905.
Current status: Paraneetroplus Regan 1905. Cichlidae: Cichlinae.
(Men vilket beslut ger Paraneetroplus? Även FishBase kör på det)