Pink_Tess
Nejdå jag är inte lat... bara fattig :P
Suma
Nejdå jag är inte lat... bara fattig :P
Jaha-ja, då får jag väll fortsätta och lata mig då. Men först blir det micromat, direkt i formen med plastbestick...igen.
Wilhelm
Huvudsaken är att man inte behöver svälta! Så den late klarar sig alltid lättare än den energiske! ;)
Suma
Huvudsaken är att man inte behöver svälta! Så den late klarar sig alltid lättare än den energiske! ;)
Exactenmente, man får minsann hushålla snålt med de fleromättade fetterna så att man orkar vila, sepå teve, läsa ljudbok samt mata husdjuren/barnen.
Pink_Tess
Hehe ja... svälter dock inte som tur är :P
Suma
Hehe ja... svälter dock inte som tur är :P
Inte jag heller,men ibland blir det räkmix eller NLS och mjölk till frukost!
Pink_Tess
Hahaha låter som en underbar måltid :P
Men för att återgå till trådens egentliga ämne.. projekt 300L malawi
Kom och tänka på det här med filtrering och så...
Har tänkt mig ett tetratec 700l/h ytterfilter + en filterhörna där filtermatrialet blir ca 20x10x40cm dvs 8l drivet av ett pumphuvud på ca 1000-2000 l/h beroende på vad flyttkartongerna erbjuder. Detta är alltså vad jag har hemma... Räcker det?
Är ju för det mesta ganska mycket fisk per liter vatten i malawiakvarium, så hur håller man det rent? Hur ofta byter man vatten och hur mycket?
=) // PinkTess
Erik-Osterlund
Jag tror att den filterlösningen kommer funka bra.
Byt 50-60 % av vattnet en gång per vecka om du har "normal" belastning på burken.
Om du ska ha pumpen bakom modul, tänk på hur du borrar för utlåset så att du får ordentlig rörelse på ytan. Jag brukar borra lite snett nedåt (från utsidan av modulen alltså ;)) så att ut blåset riktas upp mot ytan.
Pink_Tess
Tack så mycket :) då ska det nog gå bra det här.
Just i detta nu håller jag på att testköra bottenmaterial i en liten räkvas.. har hittat någon slags sand hos ett mark & sten företag och sen ska det va korallkross ovanpå...
Lite osäker om sanden funkar men företaget var snälla och lät mig ta med lite hem å provköra... så har inte bestämt mig helt än... man vet ju aldrig om det kan vara ngt farligt i sanden. Provar med en snäcka nu å så åker väl ngn guppy i efter helgen och testar någon dag om läget ser stabilt ut.
Såhär ser det ut iaf (precis när jag fyllt "karet"):
33212
Korall krossen:
33213
Tycker faktiskt det ser riktigt stiligt ut om jag får säga det själv :P
=) // PinkTess
Bjorn1
Spännande, ser fram emot flera bilder!
Malawis bökar och flyttar runt mycket på sanden, så i slutändan kommer nog allt vara ihopblandat... och den tyngre korallkrossen hamnar under den lättare sanden. Själv kör jag med rätt finkornig korallsand (2-5mm) + grov/tung korallkrus i hörnen var sanden försvinner pga den starka vattencirkulationen.
luppe
Jag har en malawiburk 216 liter fin korallsand o lite korallsten. Blir en fröjd för ögat med alla dessa vackra fiskar. Ca är lite trevligare fiskar att ha o göra med, enligt mej, men din omgivning kommer att uppskatta malawi mer.....
Ha en bra cirkulation o försök att inte ha allt förmycket fisk, ser väldigt rörigt ut...vet att det är svårt när det finns så mycket fina arter.
Lycka till
Mvh/Bosse
Pink_Tess
Testat nu... Snäckan mår kanon men inte nöjd med utseendet nu när det klarnat... Så blir St.Eriks sandlåde sand som jag har i de andra karen... Säkert kort ;-)
Pink_Tess
Ja nu längtar jag som en galning till det blir den 25e vilket innebär födelsedag och pengar på kontot...
Har fortfarande lätt ångest över bakgrundsvalet... Blir väl att jag bestämmer mig när jag beställer :P
Fiskvalet börjar däremot klarna...
Pseudotropheus sp. "acei" (Den ljusa varianten)
Aulonocara "röd rubin"
Metriaclima "korallzebra"
Så ser väl gruntanken ut iaf... Men det är ju lätt att falla för något helt annat när man väl är på plats...
DaRe
Ser ut att blir en riktigt fin kombo av fiskar, hur många av varje siktar du på?
Pink_Tess
Ja jag kan ju inte det här med malawi än... så tänkte rådfråga här? Vad rekommenderar ni?Antal och fördelning?
Min idé är två större grupper av acei och korallzebra sen ett par eller en liten grupp av röd rubin.
Sen tänkte jag lite på det här med nån mal... Finns det någon cool synodontis som skulle göra sig bra i ett 300L kar??? Tycker de är grymt charmiga ^^
Har annars 2 större 1+1 ancistrus men lite tveksam till att flytta dem till ett kar med högt pH.
=) // PinkTess
DaRe
Ja, hur många ska man ha? Någon som kan detta bättre?
Erik-Osterlund
Jag hade kört på 10 + 10 och sen ett par av röd rubinen. För mycket fisk blir lätt plottrigt tycker jag. Även ifall man har många av samma sort. Ska du ha typ 30 stycken i burken så är det bättre att köra 30 acei i så fall.
Det är vad jag tycker...
Pink_Tess
Ja men det låter ju perfekt =)
Tack så mycket! // PinkTess
Pink_Tess
Råkade spontanshoppa lite idag.... Blev en klimp förstenat trä och två små mopani rötter...
33333
33334
33335
33336
Längtar till att få inreda med mina inköp ;):D
DaRe
Ser ut att bli asgrymt!