nicson
En liten fundering till... finns det någon chans att vattenpest överlever i karet?
Tänkte annars ha lite crinum och anubias coffefolia. Men vattenpest hade ju varit snyggt. Blir väl inte särskilt biotopriktigt... men jag gillar det :)
Elodea densa (vattenpest) förekommer i Malawisjön (liksom Tanganyika). I själva verket finns den på alla kontinenter (med reservation för Australien).
Pink_Tess
Erik ÖDet krävs ju en äkta akvarienörd för att bli glad när man får sand och lecastenar i födelsedagspresent :D
Grattis förresten!!
Haha jo precis... Folk tycker jag är bra flummig som är så glad över dessa ting :P
Tack så mycket =)
Pink_Tess
Elodea densa (vattenpest) förekommer i Malawisjön (liksom Tanganyika). I själva verket finns den på alla kontinenter (med reservation för Australien).
Där ser man... ja det är ju värt att testa iaf.. märker ju om det blir krubb eller massakerat :P
Pink_Tess
Har förresten läst lite fler trådar om epolan-v golvlacket jag tänkte använda... verkar vara safe :)
Pink_Tess
Då har man varit ute på en liten akvarietur i verkligheten...
Kollat runt på lite olika fiskar hos bland annat Nol och lite andra ställen runtom Göteborg.
De fiskar som drog till sig uppmärksamhet skiljer väl sig lite mot de jag tittat på tidigare.
Metriaclima sp. "zebra gold" med OB honor var riktigt snygga likaså Metriaclima sp. "zebra slim" som fanns i MB/OB variant.
Något annat jag föll som en fura för var Protomelas taeniolatus (Namalenje) är ju dock i största laget... försäljaren trodde dock att ett par eller en trio inte skulle vara några problem i ett 300L.
Sen var även Pseudotropheus flavus riktigt snygga... och Labeotropheus trewavasae , Thumbi West var riktigt fina de med...
Ja inte lätt det här, någon som tror att det skulle gå att kombinera ihop någon/några av de här arterna till någon vettig fisksammansättning i mitt lilla kar? :)
Pink_Tess
Lite progress...
Välkomna till "Pinks fairytale forest reef" :P
33668
Nästa steg är att lacka & kapa modulen samt silikona fast den och fästa bakgrundsfolien (den orangea alltså ;) ). Tvätta karet innan allt det där förstås..
Sen är det bara att köra igång... kompletterat upp ytterfiltret med nytt inloppsset och hittat ett pumphuvud på 1800L samt att jag har en massa filtermatta och vp rör... sand och korallgrus finns.. stenen ska bara tvättas.. anubias finns... ja då ska vi bara välja fisk sen också (hintar om inlägget ovan :P ) ;)
Erik-Osterlund
Min erfarenhet av P. Taeniolatus är att de kan vara lite stökiga. De funkar med Mbuna men jag vet inte om jag skulle valt dom till en burk på 300 liter direkt.
Pink_Tess
Var det jag tänkte... men ska nog satsa på någon av zebrorna jag nämde iaf så får vi se vad det blir för ngt mer :)
Pink_Tess
Finns det någon ciklid i lämpligare storlek med brun/grå/naturfärgade honor? Mest honorna som jag tyckte var häftiga haha :P
Pink_Tess
Status:
Köpt lack men inte hunnit lacka...
Kapat modulen
Ska flytta karet till rätt position så snart jag har bärhjälp
Kommer ev lacka modulen och fästa bakgrundsfolien imorgon
Hett tips! Tro inte att du kan pyssla med akvarium när du läser på handels :P
aejohansson
Status:
Köpt lack men inte hunnit lacka...
Kapat modulen
Ska flytta karet till rätt position så snart jag har bärhjälp
Kommer ev lacka modulen och fästa bakgrundsfolien imorgon
Hett tips! Tro inte att du kan pyssla med akvarium när du läser på handels :P
Hm, jag läser till civilekonom och har 4 kar med det största på kring 1000-liter :)
Pink_Tess
Jo det funkar ju med de som e igång... Men det här med att starta verkar svårare :-P fast kan ju bero på 5 gojor och ett gäng hästar också.. Tråkigt bara att det aldrig blir gjort...men nu har jag lackat ena sidan iaf :-D hoppas nämligen att karet ska vara startat innan gcg auktionen då man kan tänkas hitta något kul att köra in det med :-)
Pink_Tess
Sista lagret lackat :-) hoppas kunna ställa karet på plats och fästa folien i helgen.
Återkommer med bilder imorgon.. =) //PinkTess
Pink_Tess
Karet på plats, modulen på plats, bakgrundsfolien på plats...
Nu saknas bara lite vatten, inredning, filter och såklart BILDER ;) *sorry*
DaRe
Jo nu blir man lite nyfiken på att se det hela.
Pink_Tess
Hade tänkt ta kort idag... men tappade telefonen i ett akvarium :P den verkar dock ha överlevt... kanske lyckas bättre imorgon.
HaE
Karet på plats, modulen på plats, bakgrundsfolien på plats...
Nu saknas bara lite vatten, inredning, filter och såklart BILDER ;) *sorry*
Ja, bara;). Men du gör rätt som inte stressar bara för att du har dåligt med tid. Låt det ta den tid det tar, så blir du kanske mer nöjd med slutresultatet istället.
Pink_Tess
Jo precis man ska ta det som det kommer... imorgon blir det att loda och provfylla karet.
Ev köpa lite sten och växter också och bygga ramp.
Fiskupsättningen börjar klarna...
1 grupp Metriaclima sp. Higga reef slim zebra
1 grupp Labeotropheus trewarse, thumbi west
Sen skulle jag vilja ha ett par av någon ciklid som liknar fryeri i mindre format... funderat på Aulonocara stuartgranti el maylandi. Förslag?
Blir helt enkelt en övervägande blå ton på fiskarna.
=) // PinkTess
Pink_Tess
Trubbel....
Karet lutar åt vänster med 4cm pga fallet mot golvbrunnen... står på 2+2+2 leca block med en låg tv möbel (ca 20cm) mellan kar och leca block. Bästa sättet att loda det?
Funderar på att såga ut spånskivor(bästa matrial jag hittade hemma) i samma storlek som leca blocken och lägga ovanpå varandra antingen mellan möbel och leca block eller mellan leca&leca eller leca och golv...
Vad tror ni är bästa lösningen? Det är ju en rejäl diff :P
luppe
Använd vattenpass.....skulle nog pallra upp mellan lecablock eller golv o block...beror på vad som ser bäst ut....samt om det blir fukt på golvet...govbrunn=vatten
/B