walle_1
Kolla vattenvärdena och jämför med vad som är bra för sebror. Annars kanske du kan testa med knepet du gav till mig. Släng i ett gäng jättedanios så att dom ser att dom kan vara framme utan att vara rädd.
Vattentesterna jag beställde var ju slut så jag måste beställa om. Verkar som det skulle dröja ett tag innan dom fick hem grejer igen. Tar väl tid nu under påsken.
Mina sebror blir iaf mer modig för varje dag tycker jag, som jag sa så högg ju hannen efter mitt finger igår. Men dom kan faktiskt vara lite rädd om man närmar sig karet för snabbt. Men dom är inte så rädd så att river karet precis, dom bara simmar en bit ifrån frontglaset.
Hannen har extrem kraft i sina attacker mot maten som ligger i ytan. Plaskar till rejält när han kommer. Jaguarerna får nog det tufft om dom får för sig att leka.
MVH Martin
FI
Martin:
"Släng i ett gäng jättedanios så att dom ser att dom kan vara framme utan att vara rädd."
Jo det där knepet brukar ju fungera men det skumma är att de har typ 50st yngel(8-12mm) som simmar överallt i karet och dessa är inte det minsta rädda, ynglena borde ju fungera på samma sätt som jättedanior pga detta tycker jag... Det är skumt helt enkelt, jag förstår inte riktigt var rädslan kommer ifrån. Det är i alla fall irriterande, jag gillar inte när fiskarna är skraja hela tiden. De var inte alls på detta sätt i 375an, där gjorde de precis som jaguarcikliderna och började tigga mat så fort man närmade sig karet.
"Jaguarerna får nog det tufft om dom får för sig att leka."
Jo sebrorna är inte nådiga under själva leken, mina blir helt sjukt aggressiva när de leker och de har tyvärr åstadkommit flera dödsfall under den korta tid jag har haft dem. Jag skaffade i alla fall en bauta-stor ancistrushane i samma veva som det nya karet så förhoppningsvis så ska inte karet växa igen den här gången. Den mindre ancistrusen hade det hyffsat tufft att hålla karet rent tidigare men nu får han lite hjälp av den störra ancistrusen eftersom han verkar kunna hålla sebrorna på avstånd.
Jag tror att det krävs att man tänker igenom noggrant hur man ska inreda karet när man har sebror, det bästa är nog om man kan fixa stora tydliga revirgränser och samtidigt möblera så att fiskarna inte kan se varandra hela tiden.
Kan du inte fotografera sebrorna? Det vore kul att få se dem nu när de har blivit fina och när de har börjat känna sig lite mer hemmastadda.
Mvh Fredrik Isaksson
walle_1
"Kan du inte fotografera sebrorna? Det vore kul att få se dem nu när de har blivit fina och när de har börjat känna sig lite mer hemmastadda."
Skulle jag väl kunna, men problemet är att jag inte har någon egen kamera. Ska fixa en kamera till sommarn så då får du se bilder. Kanske lånar den kameran jag lånade förr men inte än iaf, ska vänta tills jaguarerna blir lite större eftersom jag har bilder på dom när dom är bara lite mindre än nu. Men det märks oerhörd skillnad om man kollar på dom bilderna. Dom ha verkligen växt sedan den knäppningen.
MVH Martin
imported_na3
mors!
har ett par sebror som går för sig själva,Jag är lite konfunderad över hanen(ca 12cm),han har extremt långa fenor,ryggfena + stjärtfena,ja,värsta slöjguppyn typ.Ska de va så? eller är han urvalsodlad?
walle_1
Finns slöjsebror också. Avelsvarianter ät förjävligt och borde inte finnas.
MVH Martin
imported_na3
ok,var ju lite synd tycker jag,dom gick med lite tufft sällskap ett tag så fenorna hölls väl i "schack",men men..han får väl glänsa,inte mycket annat att göra
Robbe
Med risk för att bli lynchad,så tycker jag personligen inte det är fel med avelsvarianter,så länge fiskarna själv inte lider av det.Det finns många snygga varianter som t.ex Aulonocara jacobfreibergi "eureka",mängder av olika guppy och guldfiskar.Många håller fiskar för att dom är vackra att titta på och inte för att det ska vara fiskar som finns i naturen.Finns även en tråd här på Ncb om en snygg fisk som är framodlad
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2771, Ursäkta om jag kom ifrån ämnet lite.
Jag har skaffat lite nya kompisar till mina sebror,Archocentrus multispinosus.Det verkar som om det skulle funka bra,dom ger i alla fall igen ibland,när sebrorna går till attack.
Min hona har nu fällt ut äggledarröret så nu är det väl snart dax.Dom har även blivit klart aggresivare mot speciellt det andra sebra paret,men även mot Archocentrus multispinosus paret,om dom kommer för nära deras grotta.
Adjöö från Robin
walle_1
Mina sebror vägrar leka. Honan är helskraj för hannen och simmar för glatta livet så fort hon kommer fram från innerfiltret. När hanen har jagat henne ett tag så lugnar dom ner sig och kan stå bredvid varann alldeles fredligt. Hannen spänner upp gälarna hela tiden när han står vid henne.
Kan det vara så att han är leksugen och inte honan?
Ikväll när lyset hade släckts så var iaf båda inne i lerkrukan ett tag men sen drog honan bakom innerfiltret igen. Vad ska jag göra?
Har aldrig hört talas om nån som har problem att odla sebror iaf.
Ska jag bara ha tålamod eller kan dom vara för gamla för att kunna fortplanta sig?
Dom är ca 13cm stora båda två.
Krukan jag har i är vänd mot akvariets gavel.
Ska jag vända den mot bakgrunden så dom kan vara där ifred?
Hur stor ska krukan vara?
Dom kan vända sig lätt i den jag har. Skulle tippa på en diameter på 18-20 cm på vidaste delen.
Ska man ha krukan liggandes eller ståendes uppochner mer en urkapning i sidan?
Hoppas ni kan svara på alla dessa frågor.
MVH Martin
FI
Martin:
Om hanen jagar honan hela tiden så är det därför de inte leker, det är vid lugnet efter stormen som leken kommer. ;)
Vet du om de var ett lekpar sedan tidigare?
Det låter lite grann som att de inte har bildat par riktigt än, att de jagar varandra kan vara ett tecken på detta då jag inte upplever att mina jagar varandra särskilt mycket.
Det där med krukan spelar nog inte så stor roll, mina leker nästan var som helst så den biten är nog inte så viktig, kan de inte leka inne i krukan så leker de någon annanstans, t.ex uppe på krukan eller på en av de yttre sidoväggarna.
Det viktiga är nog att de trivs i karet, att man gör ordentliga vattenbyten, ger dem bra mat och fram för allt lugn och ro.
Mvh Fredrik Isaksson
mrgreed
//Walle1
Du skriver: Ska jag bara ha tålamod eller kan dom vara för gamla för att kunna fortplanta sig?
Dom är ca 13cm stora båda
Är båda 13 cm är båda med väldigt stor sannolikhet hanar...
Mvh
Danne
walle_1
"Är båda 13 cm är båda med väldigt stor sannolikhet hanar..."
Precis detta misstänkte jag också eftersom den mindre blir jagad hela tiden. Men den mindre har väldigt ljusa färger och mycket spetsigare ansikte än den andra. Det finns dock en sak som jag har väldigt osäker på och som ingen har svarat mig på än. Den jag tror är hanne har en riktigt tydlig knöl i pannan, men även den så kallade "honan" har antydan till knöl, är detta möjligt eller har jag som sagt två hanar där den största är dominant vilket gör den mindre blek och rädd?
MVH Martin
mrgreed
Med 99,2% säkerhet är det 2 hanar varav den ena är mer dominant än den andra.Dessutom brukar honorna nästan alltid (observera nästan)ha fjäll med orange färg på buken.Men ett säkert tecken är ju att sebrahonorna sällan når en längd över 8-9 cm.
Mvh
Danne
Robbe
Har precis sett mitt ena sebrapar leka.Dom har använt sig av ett sk elektrikerrör vp 50.Dom har placerat ett hundratal rom i botten på röret.Det ser ut som honan är den som vaktar själva röret och hanen ser till så att ingen kommer för nära röret.Ibland så sticker honan iväg och då tar hanen direkt över i mynningen på röret,snacka om teamwork.
Ang diskusionen om Martins sk par så tror jag som Danne att det med största säkerhet är två hanar.Men det kan ju vara ett par ändå,se bara på Mark Levengod och Jonas Gardel

.Men tyvärr så ger det ju inga avkommer.Jag har själv misstankar på att mitt andra par också är två hanar.
Adjöö från Robin
walle_1
"Men det kan ju vara ett par ändå,se bara på Mark Levengod och Jonas Gardel "
Tror du att mina kanske kan få adoptera

.
Imorrn eller tisdag ska jag på zoo. Ska ringa och höra om dom har någon sebrahona som jag kanske kan få byta mot.
Typiskt jävla zoo-ägare och luras. Jag frågade han om det var ett par, han sa att det var ett lekpar, så jag trodde han. Jävla försäljningstaktik bara.
Ska faan inte köpa nå mer fisk av den jäv...
MVH Martin
Robbe
Tycker nog inte du ska hänga din zoohandlare ännu,han kanske inte lurade dig med flit,utan han kanske trode att det var ett par.I och för sig så är det ju ett par,om än dock inte ett lekpar

.Fast jag tror inte att Mark och Jonas bara är ett par utan även ett lekpar

.Hoppas ingen tar illa upp

.
Jag undrar om någon vet hur många dagar det tar innan rommen kläcks?Undrar även också när man ska ta upp ynglen som man vill dra upp?Jag vill helst att dom ska präglas av föräldrarna först.Hur brukar ni andra göra?
Adjöö från Robin
Robbe
Jag svarar väl själv då,på en av mina frågor,eftersom ingen annan gör det.Det tog fem dagar för rommen att kläckas.Ni får gärna ta er tid till att svara på den andra frågan så jag vet hur jag ska göra.
Adjöö från Robin
FI
Robbe: Forumet fungerar inte så bra just nu, det är därför det inte är så mycket action för tillfället.
För mig så brukar det ta 3 dygn innan äggen kläcks och sedan brukar det ta ungefär en vecka innan ynglena blir frisimmande. Man kan plocka upp ynglena så fort de har blivit frisimmande men det kan vara bättre att vänta så länge som möjligt eftersom de svagaste individerna då har gallrats bort den naturliga vägen.
Mvh Fredrik Isaksson
FI
Robbe:
Jag plockade upp ca 40st jaguarciklidyngel direkt då de blev frisimmande, en vecka efter flytten till ett yngelkar så var det ca 20st kvar, 1 månad senare 10st och nu är det bara tre tappra hjältar kvar. Dessa tre ser dock ut att må prima och jag hoppas att de ska klara sig tills de blir stora, men nog hade det varit roligare om jag hade haft 10-20st fina yngel att ta hand om.
Mvh Fredrik Isaksson
Robbe
Ursäkta om mitt svar verkade aningen snorkigt,jag glömde bort hur svårt det är för tillfälligt att svar på inlägg.Tack för ditt svar Fredrik,i alla fall.
Det verkar som om det är väldigt känsliga yngel,eftersom inte fler klarar sig.Gör du något speciellt för dom,jag tänker på vattenkvalitet,speciell mat eller nått?
Har du provat med att låta dom gå kvar med föräldrarna?Hur många klarar sig då?Det beror så klart på vad man har tillsammans med dom,men har du provat?
Adjöö från Robin
FI
Robbe:
Jodå, jag har provat med både sebracikliderna och jaguarcikliderna att låta ynglena gå kvar hos föräldrarna. Med sebracikliderna gick det jättebra då jag bara hade en ancistrus som den enda övriga fisken i karet, ett 50-tal yngel klarade sig i ett par månader och några har nu bytts in, de övriga blev mat till jaguarerna i samband med att jag nu alldeles nyligen tömde 120-liters karet.
Jaguarciklidernas yngel har varit lite knepigare, som längst så har de klarat sig ungefär en månad. När föräldrarna lekte nästa gång så åt de tyvärr upp de gamla ynglena, så gjorde inte sebracikliderna.
Jaguarcikliderna är dessutom lite knepiga att ha helt ensamma då de har lätt för att börja bråka, så tyvärr så försvinner det ofantliga mängder yngel till de övriga fiskarna som måste finnas i karet också.
Sebracikliderna är betydligt enklare när det gäller leken, problemet är ofta att de istället leker för ofta och att för många yngel klarar sig. Om man nu kan kalla det för ett problem... ;)
Mvh Fredrik Isaksson