Det kan man! I mina kar har jag sand jag hämtat från havsstranden i ett par, köpt Baskarpssand från Vättern i ett par och några med vit sand från ett konkursat kvartsverk i trakten. Kommer nog att fortsätta vandra jorden runt biotopmässigt men lär aldrig lägga grus grövre än 1 mm som botten igen. Tror den grova grusen är ett minne från bottenfiltrens (svunna?) dagar. Oavsett biotop känns det som att många fiskar älskar att sila sand - försök göra det med engelskt sjögrus...Men kanske ett med bara snäckor, eller...
Vit sand från ett konkursat kvartsverk i trakten? Nu blev jag nyfiken. Var? Jag bor ju trots allt bara 3km från Köpingebro.
Jag har i de flesta kar "lånat" sand eller fin grus från stranden i min omedelbara närhet. Lånat i bemärkelsen att när jag av olika anledningar gör om i ett akvarium också brukar byta till ny grus och då slänger den gamla sanden/grusen där jag tog den. Förövrigt är det inte helt lagligt ta sand eller grus från stranden...
Fin sand funkar alldeles utmärkt om det inte läggs i för tjockt lager. Då kan det bli svart underst och lukta vedervärdigt om man får för sig röra runt i grusen. Jag brukar röra runt vid vattenbyte så är det problemet löst. Däremot brukar jag få långa gröna trådalger i just kar med fin sand efter ett tag, vet inte varför?