Det er nok ikke en Andinoacara biseriatus , og om dere ser på bildene av konservert fisk fra London som Erik har tatt, så syntes jeg det er tydelig.
Jeg vil nok heller tro den ligner på en Andinoacara coeruleopunctatus. Noen Bujurquina tror jeg heller ikke det er, den har ikke tegninger som Bujurquinan bruker ha, og ikke ser det ut til å være B. marie. Men forvirringen kan jo bli stor når forretniger selger fisken som Blåcichlider, når de ikke har aning om fisken. Dessverre er det også fisk som tas inn fra Florida og de tar inn fisk fra forskjellige steder i Søramerika og blander fisken, og vet heller ikke hvor fisken er fanget når den skal selges. Jeg er veldig skeptis når fisken kommer fra en grossist i USA. Jeg stoler kun på meg sjøl når jeg er i Søramerika og fanger fisk. Da har jeg fangstlokasjoner, GPS data og vet også (om det ikke er ubeskrevet) hvilken fisk som skal finnes i området.
Sven Kullander lærte meg til å være skeptisk til fisk i forretninger.
Laster opp et par bilder,en av A. coeruleopunctatus i posen like etter fangst av fisken i Panama. Ellers så er det en Bujurquina sp. peregrinabunda fra Ecuador. Den fisken har du sett på Erik finnes i samlingene på museet.
Cichlid-Power
Dessa köpte jag som Andinoacara sp. aff. coeruleopunctatus VF Colombia.
Samma fiskar säljs Vf blåciklid i en butik i Sverige. Även Unimatti i danmark har dessa http://www.unimati.biz/group.asp?group=290.
Har ett stabilt par som har fått yngel två gånger och om jag någongång ska spara och sälja så måste jag veta lite mer om vad det är.
Det är INTE coeruleopunctatus och inte blåciklid. I Colombia finns två arter av Bujurquina, Bujurquina mariae och Bujurquina peregrinabunda kan det vara någon av dom? Eller obeskriven art? Eller om jag rent av ska sälja yngel av dessa i framtiden ska kalla dom för Andinoacara sp.cf. coeruleopunctatus?
Kan lägga in fler bilder om det behövs.. Bilderna är på hanen.
Hoppas på att få lite hjälp med dessa snygga fiskar.. Mvh Salmberg