Jag
Har drygt 4000L/H i cirkulation. Ökade antalet vattenbyten från en gång i veckan till tre gånger i veckan då gruppen såg ut att vara i lekform, men inga tendenser till lek. Har alltid haft mycket filter till mina troffar, och då dessa är vf så blev det lite mer än normalt. Brukar köra ett innerfilter + ett ytterfilter på mina akvarium 375-720L.
Har inget kolfilter men det är något jag funderar på nu efter det som hänt. Ska kolla in din lösning då jag har för mig att det var en smidig lösning.
Vattenberedningsmedel har jag aldrig använt tidigare. Bor i Gävle o har kommunalt vatten med ett PH på 8.2 och stenhårt. Den delen av vattnet bör ju vara kanon för riftlake firrar. Huset är byggt 1984-85 så ev kopparutfällningar borde vara avklarade kan man tycka?
En obduktion av fisken som dött hade varit bra att ha. Då kanske jag skulle få veta vad som orsakat detta. Just nu är det bara olika antaganden om vad det kan vara som ligger bakom problemet. Känns lite oroligt då jag hämtar hem en vf grupp kasakalawe på onsdag. Dom ska iof simma i ett annat akvarium på 720L, så det är bara att hoppas att problemet uppstått i akvariet, eller att det är pga deras krångliga resa till Sverige, med tullstrul osv som fördröjde tiden i resvattnet från afrika.. Kanske var dom i sämre skick än jag trodde o tyckte dem såg ut att vara i,eller drabbats av någon skada som fick efterverkningar nu iom mina ändrade rutiner för vattenbytet? Kanske skulle jag har väntat längre med ändringar då jag bara haft dem i knappt 3mån? Ja det blir många men och om då jag inte vet vad som dödar dem. Har såklart släckt i deras akvarium, saltar lite och avvaktar. Satte på en diffusor på 2252an för ökade luftning av vattnet, höjde tempen till 27,5-28 Dom simmar runt i akvariet o ser lite bättre ut än dagen före...Men jag säljer inte skinnet förrän björnen är skjuten (obs ett talesätt)
Göran Å;856510En fundering är om du har för kraftig cirkulation i karet *-) så att fiskarna blir stressade samt att du byter vatten för ofta......
Hur många liter per timma pumpar det runt vattnet. ?
Anv du kolfilter på ingående vattnet eller vattenberedningsmedel ?
Har du samma kraftiga cirkulation på dina övriga kar med samma storlek på fiskarna och vattenbytar rutiner ?
Tråkigt är det i vilket fall som hellst för dig.
Mvh Göran