Låter ju väldigt intressant detta! Något du jobbar med?
Nja, men jag har precis skrivit en anslagsansökan för ett projekt som skulle använda eDNA och high throughput sequencing (de två tekniker som är grunden för det här).
Erik Å[/quote
]
Dom analyserade allt DNA och sedan delade upp det på ursprung om jag minns rätt. T ex att de bedömde att det humana DNAet troligen också var 100 år gammalt, etc (men jag misstänker att det var 25 år gammalt och mitt...)
Ja, det verkar vara liknande. Grunden är att det finns en ny teknik (high throughput sequencing) för att sekvensera DNA, som går ut på att man sekvenserar hundratusentals sekvenser parallellt. Varje snutt man får är mycket kort och med många fel, så snuttarna kombineras ihop som ett pussel av en dator. I slutänden får man förhoppningsvis hyfsade DNA sekvenser från alla arter som var med i provet, sekvenser som man sen identifierar genom att jämföra mot GenBank.
eDNA bygger på att alla djur hela tiden släpper hudceller omkring sig, och att tekniken nu är känslig nog att hitta DNA ur en enda cell. Man tar ett vattenprov eller jordprov, koncentrerar ned det, och extraherar allt DNA som finns i provet. Om man är ute efter att hitta en viss art kör man sen vanlig sekvensering, vill man hitta alla arter i provet kör man high throughput sekvensering.