minihus
Är det någon som har eller har haft denna lilla skönhet?!
Såg den i beställningslistorna häromveckan och funderar på att göra om mitt 450liters allmänt-plock-SA-kar till jordätarkar!
Discus fastnade jag aldrig för och apistogrammor trivs inte, tynar bort på nåt år.. :/
Wilhelm
Välkommen hit Anna, till detta formidabla forum, och NCS!
Tycker att du gör alldeles rätt i att skaffa dig ett gäng Geophagus neambi !
De är vackra!
DaRe
Har du hittat dessa någonstans i Sverige?
De hette tidigare
Geophagus sp. "tocantins" eller Geophagus altifrons "tocantins"
Nicke-SA
Jag såg dem på akvarielagret 2/1, kom inte ihåg hur många de var...
minihus
Att jobba i branschen har sina fördelar emellanåt..! Man kan få tag i dom genom butiker som handlar från Dogman som kör fisk från Menzel, Glaser och Stendker.. :)
DaRe
Jahaja, nu blir man allt lite nyfiken. Vad jobbar du med?
minihus
Jag jobbar i djuraffär så jag har tillgång till det mesta..! Sen är det ju tiden och kapitalet som saknas emellanåt..! Samt inspiration men det får man mycket av när man ser era tjusiga kar!
cfakvarielagret
Jag jobbar i djuraffär så jag har tillgång till det mesta..! Sen är det ju tiden och kapitalet som saknas emellanåt..! Samt inspiration men det får man mycket av när man ser era tjusiga kar!
Om du har tillgång ..... varför kan du inte skapa på jobbet
billigt o bra för alla
minihus
Klart jag kan! Säg bara vad ni vill ha så beställer jag! ^^
Men jag vill inte sitta framför akvarierna på jobbet på kvällarna iallafall..
Roligare med karen hemma..
DaRe
Jag har mina i garaget, känns som ett mellanting. Men bra vid vattenbyte eftersom det finns golvavlopp
minihus
Jag tror inte tanten i lägenheten under mig blir så glad om jag fixar golvbrunn..!
DaRe
Hehe, vem vet vattnet är bra att vattna blommorna med. Hon kanske kan använda det till det.
minihus
Ioförsig sant!
Iallafall, åter till det lite viktigare.. funderingar ang. bottenmaterialet.. jag kör idag rådasand 0,8-1,2 men antar att jag behöver byta sand för att jordisarna ska trivas fullt ut..? De är trots allt bara 4-6cm vid ankomst..
Dessutom är rådan lite väl mörk enligt min smak som tycks ha ändrats med åren..!
Biltemas sand, den är väl ljusare? Den finns i två storlekar enligt vad jag hittat.. 0,1-0,7 samt 0,2-1,0. Vilken används med bäst resultat? Vad kör du i ditt 936-kar DaRe?!
DaRe
Kornstorleken är nog helt ok, men jag kör med julas blästersand. Det börjar vid 0,3 mm och är tvättad. Jag tvättar inte utan dumpar rätt i knappast något damm. Om kornstorleken är för liten blir sanden tätare och risken ökar något att sumpgas(?) bildas och om det släpps ut vid ett tillfälle kan vattenkvalitet bli lidande. Jag svamlar nog en del nu, men vad jag läst så är det åt det hållet.
minihus
Jo men det har jag också lärt mig.. Gasfickor som kan bubbla upp och skapa jävelskap.. Men har man fisk som ständigt vispar om sanden borde väl inte det ske?
När det gäller filter då, ska man ta i i överkant för att hålla vattnet klart? Har en 1200a tetratec plus ett innerfilter på 1000 l/h som jag ioförsig är missnöjd med :p
DaRe
Borde ju räcka, jag kör med en slags filterstrumpa som är en cylinder med en hål i mitten som jag trär över insuget till mitt ytterfiler där samlas den värsta skiten och det räcker att jag rengör den strumpan, aldrig ytterfiltret.
/David
minihus
Smart idé! Men minskar det inte flödet på vattnet för mycket? Lite sprutt på vattnet vill jag ju ha ändå :)
DaRe
Minimalt, men jag har flöde så det räcker med 2 powerhead på 1500 l/h och ett ytterfiler på 1900 i ett 936 liters. Men i verkligheten är det mycket mindre.
minihus
Ja tetratecen ska få sig en ordentlig rengöring när jag ändå tömmer karet men ett till ytterfilter ligger på spaningslistan ändå..
Hur många börjar man med då? Tio som sedan får para ut sig och sen säljer man tre-fyra stycken dyyyyrt till trånande NCS-medlemmar?! Eller tjugo tillomed?
Tänkte spara mina små fjärilar jag har, fyra-fem stycken och eventuellt colombiatetrorna men annars byta ut dom mot nån roligare..!
DaRe
6-8 är nog bra så tror jag nog du kan sälja när de vuxit på sig en del. Om du har möjlighet att titta på dem kan du ju försöka bena ut vilka som kan vara hane resp hona. Men det hänger på hur gamla de är och om du kan se några beteenden. Någon som är större än de andra osv... Mycket svårt.