Fluval 4+ rekomenderas för 215 liters akvarium vilket i mitt tycke kan bli lite nätt. Mina pumpar är tillsammans för 515 liters akvarium, och dom är som sagt i ett 375 liters. Man bör alltid satsa på större pumpar eftersom kapaciteten sjunker då filtren kladdas igen.
På hjortgatanszoo kan du beställa aquaclear 402 (990 liter/h) för 349kr eller aquaclear 802 (1500 liter/h) för 449kr.
adressen direkt till butiken är
http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2
Klicka dig fram till pumpar/filter sedan pumphuvud för att se dessa som jag sa. Priset blir ungefär lika som ett fluval 4+, plus att du får större effekt med ett aquaclear 802. Det du måste tänka på om du köper ett aquaclear är att du måste köpa en filtermatta för att sätta över insuget på pumphuvudet.
Det gör du enkelt genom att ta ett vanligt rör som elektriker använder. Stoppa in det i insuget på pumphuvudet. Plugga igen den andra ändan på röret. Sedan borrar du massa småhål över hela röret. Efter det är det bara att trä på filtermattan över röret. Fördelen med det här är att du kan välja filtervolym själv, vilken bör vara så stor som möjligt.
Annars kan jag rekommendera ytterfilter som är mycket mer lättskötta. Behövs göras ren ca 1 gång i halvåret jämfört med innerfiltrens återkommande rengöring varje månad ungefär.
MVH Martin