jasiri
Hur klarar sig lökarna i sanden? och hur är det med algätarna är de svåra på de andra fiskarnas rom?
Jag kanske skulle sätta i både algätare och lite lökar
DaRe
Lökarna trivs utmärkt i sanden, jag delade i helgen en lö som hade fått 2 barn :)
Siameserna är ofarliga för romen däremot har jag golden nugget och L191 och de är svårare,men inge problem de heller. JKag har en grenmal som är lite väl på rom också, hen är nog värst, men cikliderna håller undan, men det skapar ju lite onödig stress.
jasiri
Nu har det gått på tok filtret la av och en del fisk dog när det satte igång igen och spydde ut en giftig soppa. Jag hatar strömavbrott i detta fall en propp som gick och sambon glömde säga till när hon efter 12 timmar bytte proppen )o: fiskarna klarar sig utan cirkulation men när min stora filterbehållare inte får syre så blir det en giftig soppa i den. Detta har hänt en gång tidigare men det var många år sedan. Nån som vet någon enkel grej som gör att strömmen till pumparna inte går igång igen efter ett strömavbrott?
En del av fiskarna klarade sig då jag hade ett litet kar igång som jag fick flytta dom till sen var det bara att städa ur och köra igång det stora igen med lite filtermedium från det lilla fungerande akvariet nu är det fungerande iaf.
Daniel hade du några orange head till salu? jag är isåfall mkt intresserad.
DaRe
Usch vad tråkigt med problem som dessa!! Hur gick det med Nicarna? Vilka firra klarade sig?
jasiri
Fler än vad ja trodde det vara bara några tetror och 1 tapajos som gick åt de piggnade till när jag flyttade dem tillfälligt nu är de full fart igen.
Nu har de ju sällskap av 9 st stora Tapajos till!! Tack så mkt för dessa David de klarade resan bra och fann sig snabbt tillrätta.
DaRe
Härligt!
jasiri
Lite bilder på de nya fiskarna nu ska jag bara möblera med lite fler rötter och stenar så är det klart.
Davids Tapajos är lite bleka ännu de har ju bara bott i akvariet i några timmar.
Nicaragua hannen var på dem genast men har lugnat sig lite. Kanske får jag lov att flytta Nicarna men de är vackra och lite fart i så jag behåller dem helst.
Jag skulle behöva lite tåliga och snabbväxande flyttväxter som klarar lite varmare temperaturer någon som har några förslag eller några över?
DaRe
De ser ut att ha fått ett toppenhem!
Wilhelm
Jag skulle behöva lite tåliga och snabbväxande flyttväxter som klarar lite varmare temperaturer någon som har några förslag eller några över?
Spikblad Hydrocotyle vulgaris är en bra växt som lägger sig på ytan och bildar en tjock ogenomtränglig matta efter några månader om man får igång den!
jasiri
Nu så har de börjat att trivas ordentligt jag har möblerat om lite och lagt in en hel del mer rötter sen tänkte jag ta och plantera jätte vallseneria eller liknande växter som klarar att stå i sand och på ytan ha flytväxter som skuggar lite och som tar upp en del av all näring.
Min dotter Tuva älskar sina fiskar och kan stå och titta på dem i upp till en timme.
Ett par av Tapajosarna från David leker redan Xmas:)
Tack för tipset ang flytväxter Wilhelm nån som har andra tips eller som har för mkt vallseneria eller flytväxter som man kan få köpa?
Jag har en pleco på ca 20 cm nån som vet hur svåra dessa är på rom? Han är duktig på att hålla borta alger men hinner inte med hela akvariet så jag tänkte lägga i några till mindre kompisar till honom.
Till slut så tänkte jag att de ska gå ca 2 par Tapajos och två par altifrons i akvariet samt några plecos, men planer ändrar sig ju alltid, kanske skulle jag ha nån rolig stimfisk också.
Äter Tapajos flugor från ytan? På sommaren har jag massvis som dimper ner i akvariet vi har ju jakar som drar en del flugor, bifogar en bild på dessa våra annorlunda husdjur. Om inte Tapajosarna äter dessa kanske jag skulle skaffa en fisk som håller sig nära ytan och gillar flugor.
DaRe
Coola diskar de där håriga bestarna. ;)
Geosarna ser ut att ha det toppen i alla fall. De är tokiga i daggmask och olika insekter, men lite dåliga på att äta från ytan. Du får hålla oss uppdaterade om de äter de flugorna som dimper ned på ytan, jag skulle nog tro att det går utmärkt.
nicson
Flaggciklider är tokiga i flugor. Allt från bananflugor till spyflugor. När jag slår flugor på sommaren åker de ner i SA-karet där flaggisarna alltid är snabbast på flugor - ngn gång kan scalare hinna före men inte ofta. Uaru och Geophagusar göre sig icke besvär.
Rivulatus
Härliga bilder på lilltjejen som tittar på fiskarna. Har själv en i samma ålder som bokstavligen älskar att få mata fiskarna och kommentera allt de gör på sitt sätt :).
Gillar måtten på karet har potential att bli riktigt fint. Körde på vanlig andmat för att stävja det algproblemet du beskriver (funkade nästan för bra). Men tyckte att det skuggade för bra så nu har jag snabbväxare som vallisneria som får sköta det jobbet.
Tänkte prova siamesisk algätare för att få bukt med mina trådalger. Allt annat tar mina malaysiska sandsnäckor hand som jag gärna vill rekomendera (typ som akvariets svar på daggmaskar).
jasiri
Ja sandsnäckor borde ju vara bra så att sanden rörs om lite fast jag antar att mina fiskar gör just detta en hel del så som de gräver. Jag undrar vad Tapajosarna säger om att få massa snäckor i munnen när de tar en munfull sand men det kanske inte gör så mkt.
Andmat funderade jag på med de är så små att de brukar fastna i pumparna mm jag skulle vilja ha lite större flytväxter. Fast en skog av vallseniria längst bak vore snyggt ska bara samla lite pengar så jag kan köpa en sådär 30 st (o:
jasiri
Lägger upp ett par bilder på fiskarna.
Davids Tapajos har börjat leka men inga rom ännu och bara ett par är det ännu som satt igång men de har lagt beslag på en ordentlig grop och gräver som attans.
Nån som vet hur det är att mata dessa ciklider med maggots som ett litet extra treat? Jag vet att maggots är rätt så feta så man ska väl mata lite sparsamt.
Dagmask som man köper är de oki eller är de behandlade med något speciellt så att fiskarna blir sjuka.
Någon som har erfarenhet av detta?
DaRe
De skulle nog älska maggots.
Ps. Det är dina nu :D
jasiri
Såklart de är mina nu bara mina (o: jag ska prova att ge dem maggots kanske får de igång dem skulle vara roligt att föda upp ett gäng yngel.
Jag ska ut i sommar o leta levandefoder till dem, maskar, mygglarver mm mm en bra ursäkt att få göra samma sak som när man var grabb och stod med en håv i varenda vattensamling man hittade. Jag funderar faktiskt på att starta ett sommarakvarium på 1 kubik i trädgården med lite svenska fiskar i de skulle vara skoj.
jasiri
Nu lägger det största paret ägg (o: roligt jag hoppas de andra följer efter, jag ska nog ta och flytta de andra när jag fått två lekande par, det räcker med två par i mitt akvarium och så ska jag försöka skaffa någon annan rolig jordätare eller annan intressant ciklid till akvariet, man vet aldrig vad man fastnar för.
jasiri
En bild på det lekande paret inte ens en vecka efter att jag hämtade dom hos dig David.
DaRe
Härligt, hoppas du får frisimmare.