Chipokaen är underbara malawi. Har haft dem några gånger genom åren. De var ganska vanliga under 70-80 talet. Kallades då "pseudotropheus simulans" om jag minns rätt. Det jag gillar är att den trots sin storlek (som mbuna) är att den ter sig rätt fredlig gentemot andra arter inom mbuna-släktet. Den funkar också bra ihop med större rovmalawi såväl som fredligare aulnocara, enligt min erfarenhet. Däremot mycket aggresiv inom arten. Några hannar slutar alltid med en kvar...
Har ett par bilder på några jag hade för 2-3 år sedan. Hoppas han som köpte dem har odlat på, med tanke på tidigare inlägg.
Du minns nog lite fel är jag rädd. Simulans var en annan väldigt närstående firre som var ännu mer lik auratusen. M.chipokae är som sagt en fantastisk firre som jag verkligen hoppas att vi klarar av att behålla i hobbyn. De blir rejält stora, den största jag sett var 18cm, och riktigt tuffa. Någon gång skulle jag vilja starta ett stort kar med M.chipokae, P.tridentiger, L.fuelleborni och T. tropheops "Chilumba". Kanske ngn rejäl zebra skulle passa in, ex "Chilumba". Jag håller på med ett mångårsprojekt på jobbet där jag inreder ett mbunakar på drygt 2000l med lite udda mått (bla en höjd på 140cm). Där kan jag nog förverkliga den tanken. I små kar kan chipokae bli lite väl dominant.