Hej tänkte bara skriva om ett dilemma man har med försäkringar.
Hade stömavbrott med en följd av fiskdöd.
Pratade med vattenfall under avbrottet där dom säger att dom står för kostnaderna för död fisk men efter anmälan och 4 månaders väntan så står dom ej för detta allså avslag.
Pratade under samma period med mitt försäkrings bolag som sa att jag måste först kräva detta av vattenfall och om dom inte står för det så skall detta gå på min försäkring pga att jag tagit en extra försäkring med drulle för att just mina akvarium samt fisk skall vara försäkrade vid tillfällen som detta.
Har sedan pratat med folksam igen som säger att givetvis skall dom stå för detta & tycker det är dåligt att vattenfall ej står för detta; men att jag måste styrka detta på något vis.
Skickar in alla papper och får till svar att ingen utbetalning kan ske pga att folksam inte betalar ut för djur (det vart just detta jag frågade när jag täcknade min extra försäkring).
Detta kallar jag för rent bedrägeri från folksam och skall gå vidare i ärendet
Så ett litet tips när man tecknar extra försäkringar är att inte bara fråga utan se till att få detta skriftligt.
Mvh
Roger
mycket konstigt, jag hade folksam (tror jag) kan ha varit dina försäkringar oxå (sveriges bästa bolag) och för ett gäng år sen sprack ett kar med ungefär 200st malawiyngel 5-6cm storlek, de 260literna rann ner i ett annat kar under och överfyllde det så att täckglaset låg emot vattenytan. i det karet gick det ca 30 avelsdjur av malawi.
det som resultatet blev av detta var att de 200 ynglerna dog pga av inget vatten kvar doppvärmaren sprack av samma orsak pga av överhettning och pumpen skar som satt i det karet och iom att vattnet rann ner på lysrampen under och eller att doppvärmaren sprack så gick säkringen och det medförde att fiskarna i det undre karet dog pga syrebrist......
jag anmälde detta till försäkringsbolaget och skrev vilka ersättningskrav jag hade typ 20kr/yngel och 50kr/vuxen fisk pump doppvärmare och akvarie, nu kommer jag inte ihåg exakt belopp men säg ca 7000i anspråk (karet var begagnat och gammalt) sägas bör att jag hade fotodokumenterat allt dött och trasigt, och bolaget kom tom och inspekterade så det inte blev några skador på källarlokalen oxå.....
jag hade drulle allrisk eller vad det heter, men nu tyckte försäkringsbolaget att mina anspråk var för höga.....de skulle minsann kontakta en expert och värdera fiskarna och grejerna så jag fick göra en detaljerad lista och skicka in.
döm min förvåning när de var klara.
min ersättning blev över 15000-16000 kommer inte ihåg exakt summa.
men de hade frågat en zoohandlare om värdet, precis som christer säger att han blivit tillfrågad (kanske var han som värderade mitt?) tack Christer;)
för fisken fick jag i ca 50-60kr per yngel (försäljningpris butik) och avelsdjuren var det samma typ 80-120kr/st
jag fick ersättning för ny doppvärmare och pump
dock ersatte de inte akvariet då detta inte täcktes av försäkringen???? för att de skulle ersätta akvariet skulle jag ha gjort något uppenbart tokigt som att ha råkat slå sönder det med en hammare eller nåt (drulle) att det bara hade spruckit utan yttre påverkan gjorde att de inte ville ersätta det, även om förmodligen orsaken att det sprack helt var mitt fel pga av dåligt stöd under hela akvariet (det borde väl vara drulle om nåt) jag sket i vilket då det var ett gammalt plastramsakvarie på 260liter som jag värderat till 500spänn
vattenskadorna på källaren täckdes dock inte då det tydligen gick på fastighetens försäkring (fick en avfuktare några månader)
så kontentan av detta rabblande är ge dig inte de gör tydligen olika från gång till gång:D