Jag undrar om jag ska till djur affären och ska köpa , hur ska jag välja hur ska fiskarna beete sig? kan ge mig tips på hur jag ska välja?
Du har två överlägsna alternativ. Antingen väljer du ett redan utparat par i affären. Titta på bilder så att du vet hur de ser ut och hur de uppvaktar. Håller en utfärgad hane och hona ihop och uppvaktar varandra har de parat ut.
Alternativ två är att du väljer en utfärgad hona i en affär och en fin hane i en annan. En utfärgad hona är mer eller mindre oemotståndlig för en hane.
Om du känner någon med erfarenhet av paletter är det enklast att ta med sig denna till affären.
Problemet är att de kommer vara syskon i alternativ 1. Forskning har faktiskt visat att syskon åtminstone från vildfångade Pelvicachromis taeniatus får högre överlevnad än ickesyskon om de får ta hand om ungarna. Detta för att paret är mer harmoniskt. Forskning har också visat att ickesyskon har högre överlevnad om ynglen föds upp artificiellt. Detta för att inavel ökar dödligheten. Får "fisken själv välja" väljer de faktiskt att para ihop sig med ett syskon.