Jockexx
Här är lite bilder från bygget.
cichlids4fun
Kan fota lite mer i helgen då det fortsätter hända grejer.
Får kanske åka till en större butik innan man bestämmer sig.
Vart beger man sig närmast till en bra butik från Växjö?
ska du ha mbunas är ju stoby utanför hässleholm rätt ok
LN
Ja trodde den butiken var stängd,,,,,där ser man jag,,, trodde fel.
Kajjjan
Ja trodde den butiken var stängd,,,,,där ser man jag,,, trodde fel.
Hässleholms Akvarieförening har - enligt vad jag hört - tagit över. Var där i lördags. De har mycket malawi, men inte bara malawi utan ganska mycket ciklider generellt tycker jag.
//Kaj
Jockexx
Torsdag kväll kommer det sista gruset i och på fredag börjar jag cirkulera vattnet ner i källaren genom filtermattorna.På lördag blir det en tur till Stoby akvarieaffär för att köpa en grupp röd zebra med blåa hanar. Pratade med dom idag och dom verkar både trevliga och ha rejält med fisk inne i bra storlek. Bilder kommer när fisk är i och kåpan är på. : )
Jockexx
Nu simmar det 2 st 5 cm röd-zebra i akvariet. Ser inte direkt trångt ut. : )
irwin_fletch
Spännande projekt! Vad hände med saltvattenprojektet som var tanken till detta kar? Var det svårt att få igång salt i en så stor balja?
Jockexx
Nej det är lättare desto större balja man har. Väldigt mycket jobb och andra barnet kommer om 3 veckor var väl det som fick mig att gå över till sött.
Om 2-3 år kanske man startar upp med koraller igen. Men det är ju mycket mäta, mäta, mäta.... Malawi är mer åka på med friskt vatten och bra mat sen är man mer eller mindre hemma.
Jockexx
Var nere i Stoby i helgen och köpte 25 st golden på 4-6 cm. Gick jättebra tills idag när alla fiskar står och trycker och gömmer sig. Finns det nåt sätt att få dom mindre rädda?
Vill inte sätta i så mycket fler fiskar förrän tidigast nästa helg så filter hinner komma igång.
Nästa inköp blir ett 40-tal röd-zebra om 1-2 veckor.
Dag-Jostein-Andresen
Nej det är lättare desto större balja man har. Väldigt mycket jobb och andra barnet kommer om 3 veckor var väl det som fick mig att gå över till sött.
Om 2-3 år kanske man startar upp med koraller igen. Men det är ju mycket mäta, mäta, mäta.... Malawi är mer åka på med friskt vatten och bra mat sen är man mer eller mindre hemma.
Hør hør:) Jeg har selv holdt på i mange år med saltvann; men det ble for mye pes og arbeid for en 4-barns pappa i fullt arbeid. Se bilde under. Idag går det 100% i Tanganyika. Enkelt og vakkert. Digger prosjektet ditt:-)
imported
Lägg upp lite bilder på det:)
Jonas_
Ja bilder vill vi ha när du börjar få i mer fisk :)
Jockexx
Det kommer! Kan försöka ta några bilder ikväll. Har ni riktig tur kan man kanske skymta ett goldenhuvud bakom en sten. : )
Vattnet börjar klarna men är inte riktigt klart än.
Jockexx
Här kommer lite bilder när fisken är framme.
Kör med ett osram 67 blue 80 watt och ett white 6500k 80 watt så belysningen spökar lite med bilderna. På sikt kommer jag kör 4 eller 6 x 80 watt led 12000k.
johho
Var nere i Stoby i helgen och köpte 25 st golden på 4-6 cm. Gick jättebra tills idag när alla fiskar står och trycker och gömmer sig. Finns det nåt sätt att få dom mindre rädda?
Vill inte sätta i så mycket fler fiskar förrän tidigast nästa helg så filter hinner komma igång.
Nästa inköp blir ett 40-tal röd-zebra om 1-2 veckor.
Min erfarenhet är att få fiskar i för stort akvarium är ofta rädda. Slänger man i fler fiskar så brukar de mjuka upp och se att det inte är så farligt att simma runt runt. Så löste jag mitt rädselproblem i början.
Barracudan
Mycket snyggt akvarie, grattis!
Jockexx
Tackar! : )
Erik-Borjesson
Riktigt snyggt kar! Jag har själv tänkt göra något liknande med bara mbunas så det ska bli riktigt kul att följanditt projekt och ta lite inspiration till mitt :)
Har du specialbeställt karet?
Jockexx
Ja det är från diamantaquarien i Tyskland. Optiwhite i dom 3 synliga rutorna.
Långt under halva svenska priserna. Tror det var 1850 Euro. Fick det dessutom levererat gratis då ägarna ändå skulle till Gäddfestivalen i Ronneby och upp till mig för att handla lite spöhållare. ( LMP )
Onsdag kommer det i ca 40 st rödzebra 5-6 cm. Vad tror ni om att samtidigt sätta i en en grupp röd-zebra 1+6 med 8-9 cm? Blir det fel med revir och rang pga storleksskillnad eller kommer det funka?
Erik-Borjesson
Ok, det ska jag komma ihåg!
Mest troligtvis så tar den största hanen det finaste reviret. Men med ett så stort kar som du har så borde inte det utgöra något problem.