Tänkte bara att jag skulle berätta om en liten konversation jag hade med min före detta kompis som var och kommer alltid att förbli en fanatisk jägare.
Rogge: Fy fan för vargar alldså, dom som finns nu i Sverige är ju inte ens Svenska.
Jag: Vad menar du?
Rogge: Ja dom har ju vandrat in från Finland och Ryssland
Jag: Jaha men vad spelar det för roll? Nästan alla djur vandrar från olika länder fram och tillbaka. Dom ser inte gränserna som vi människor skapat mellan varandra. Tänk bara på fåglarna som flyger från olika kontinenter fram och tillbaka, de typiska Svenska fåglarna är egentligen inte så typiskt Svenska.
Rogge: Ja ja men vargen ska ge fan i att komma nära oss i alla fall.
Jag: Är du rädd för vargar?
Rogge: Det är väl klart, skulle du kunna tänka dig att promenera i en skog med varg.
Jag: Ja det skulle jag, det är känt och bevisat sedan länge att vilda vargar undviker människor, sen så sker det direkt inga överfall av människor heller. Getingar dödar fler människor än vilda vargar i Sverige varje år, visserligen pga allergiska reaktioner men ändå.
Rogge: Det finns ju fullt med dokumenterade rapporter på överfall av människor i Sverige.
Jag: Jasså, menar du det, var då någonstans?
Rogge: Det är dokumenterat i olika byggders kyrkböcker.
Jag: Kyrkböcker! Menar du samma kyrkböcker som dokumenterat fall av häxbränning? Av kvinnor som beskylldes för trollkonst?
Rogge: (tystnad)
Här finns det lite fakta läsning för den som orkar:
http://www.lcie.org/Docs/Regions/Baltic/Linnell%20AZL%20Wolf%20attacks%20in%20Fennoscandia.pdf