johho
Hej!
Jag har ett tanganyikaavkarie och min sambo har ett malawiakvarium. Tillsammans så har vi ett yngelakvarium på 100 liter, detta har dock aldrig behövts användas då inga yngel har kommit ännu, men när som helst nu. Men för att akvariet inte ska stå helt tomt utan ha lite invånare så tänkte jag prova på att odla något i det som inte förstör för de framtida yngel som ska gå där. Så därför införskaffade jag lite rötter och några catfish-grottor som jag har lagt i nu. På söndag så skaffar jag 4 stycken Zebra-Pleco L-046 som ska få växa upp i akvariet och förhoppningsvis börja yngla av sig så att jag får fler.
Målet med L-046 är att själv få så många så att jag ska kunna ha dem i ett 1000 liters tillslut där jag tänkt ha SA-ciklider. Blir det sedan några över så är det ju en trevlig slant till kassan att sälja dem då de fan inte är billiga :)
Det stora akvariet finns inte förens jag får ett fast jobb och vi kan flytta till ett hus. Men tänkte att det tar ett tag att få dessa 4 att växa sig könsmogna och dessutom ska de yngla av sig en 40 yngel så att de inte bara försvinner i ett stort akvarium.
Så helt enkelt något att pyssla med i ett annars ganska tomt akvarium :)
DaRe
Låter som en bra följetång. Dessa är ju ändå the holy grail of catfish!
Otroligt vackra men ack så kostsamma.
Håll oss uppdaterade hur det ser ut före och efter.
Ska inte L46 ha ganska lågt pH för att leka/trivas? Är det i konflikt med yngeluppdragning för afrikanerna?
johho
L46, så som jag hittat än så länge, det är inte helt lätt att hitta info om detta, många är tysta som graven om hur de gör. Men pH ligger från 6-7.5 ungefär i naturlig miljö. Det är väl mer hårdheten isf, men de artbeskrivningar jag hittat så står det att de leker i det mesta och att de inte är så kinkiga. Anledningen till det höga priset ligger snarare i att de får så få yngel per gång. Det är det jag hittat hitills iaf. Men de vill ha strömt vatten precis som afrikanska ciklider så det passar väldigt bra. Sen är de känsliga med nitrit men vilken fisk är inte det :) Man får inte slarva med vattenbytena helt enkelt.
Men ska bli trevligt och se om det fungerar och hoppas man får en hane och en hona iaf så att det ens finns chans till lek. Fördelen med fisken är ju att den bara stiger i värde ju större den blir. Så om man skulle få 4 honor så kan man ju alltid sälja av den för en bra krona och skaffa en hane.
DaRe
Jag kommer att följa dina uppdateringar! Ser fram emot det.
AquaZoo
johho
Trevligt med mer läsning, tack :)
johho
En tanke är att ha dem med tapajos orange-head när allt är klart. Jag har inte tokgranskat det, men verkar som att de är från samma ställe i naturen, så kanske kan försöka hålla en biotopriktig artuppsättning med nån tetra från samma område samt några pansarmalar. Det återstår att se, har inte kommit så långt ännu :)
johho
Sådär, då simmar det 4 stycken L-46 i mitt akvarium. Eller simmar och simmar, gömmer sig och ligger still är väl mer sanning :)
johho
Här är det fösta bilderna, kanske de sista, för fisken har nu gömt sig :)
Helt sjukt kilopris på den firren :)
DaRe
Overklig färgteckning!
Kajjjan
Här är det fösta bilderna, kanske de sista, för fisken har nu gömt sig :)
Helt sjukt kilopris på den firren :)
Wow! Lycka till!!
//Kaj
johho
Tackar, jag hoppas verkligen att de kommer trivas, det är ju mycket cash inblandat. Men det har ju verkligen varit en drömfisk sen man såg den första gången. Sjukt snygg!
DaRe, jag satt vid dagens lunch och förundrades över hur vissa mönster återkommer i naturen, zebra-randigt t.ex. På två så vitt skilda djur som en mal och en häst så är det intressant att tänka på :)
johho
Ikväll ska första matningen ske, ska ha lite dunkelbelysning på och ingen kamera, det viktigaste är att de börjar ta maten. Ska ge dem en flinga av sitt gamla foder och en av mitt nya, så får vi se vad de fastnar för.
Hac
D e riktiga sötnosar men smakar d så kostar d en hel del .
classe
Blir fin L.046 där den se framtid håller på dig johho!!
johho
Tackar
Just nu mekar jag med att få dem att äta. De åt lite under natten, men inte några stora mängde, tablerrna var bara naggade i kanten.
En har grävt ned sig vid roten till vänster, två ligger i skifferhögen, ungefär mitt i akvariet. Den fjärde är borta, men gissar att den grävt ned sig under roten fast där jag inte ser den.
johho
Alla lever ännu iaf, så verkar fungera än så länge. Det är lite tråkigt att de gömmer sig hela tiden bara, folk tror ju akvariet är tomt, men jag försäkrar att det finns 4 mycket fina fiskar där i :)