Hejsan, inhandlade igår 6 st. jaguarer. Och är lite fundersam över könen...
En av dom är jag 99% säker på att det är en hona, eftersom den är mycket ljusare i grundfärgen än dom andra, och har skarpt markerade svarta fläckar på sidorna, samt nästan inga prickar på undra delarna av kroppen....
4 st. av dom andra har jag en svag aning om att det är hannar, eftersom dom är mörkare, och verkar ha mer mönster än "honan".
Men det är samtidigt svårt att säga, eftersom dom är i ganska varierande storlekar... ändras deras teckning nånting under uppväxten ?? (den minsta är väl 8-9 cm, sen fyra stycken som ligger mellan 12-17 cm. och sen en bjässe på dryga 30cm.)
Men det som förbryllar mig mest... det är den största... Den saknar HELT dom svarta fläckarna på sidan, och är istället helt "leopardmönstrad"... Samt kan jag inte heller se några "huggtänder" på denna.... som jag kan göra på dom mindre...
detta verkar konstigt eftersom jag inte kan hitta några bilder på nätet på jaguarer som ser har samma täckning.... alla har dom där fläckarna på sidan... Är det ens en jaguar ??
Eller kan det vara en Motaguense eller nåt liknande som blivit hopblandad med jaguarerna ?
Samtidigt verkar det konstigt om det skulle vara nåt annat, för han verkar väldigt "kelig" med den jag är övertygad är en hona, så jag anar att det är parbildning på gång där.... ser ganska komiskt ut dock... då det är skapligt stor storleksskillnad
Någon som kan reda ut något om teckningen på bjässen ??
Tacksam för svar.
MVH.
//Cyruz