DaRe
Efter att ha dykt ned i Apistogramma i artregistret har jag fastnat för dessa små rackare. Små och oansenliga i första anblick men ack så vackra när man ger sig tid att kolla på dem.
Jag har ett 112 liters kar med en liten intern rund eheimpump som knapp roterar vattnet. Det har gått med yngel i omgångar och just nu har jag en massa guldancistrus som är 2cm i karet.
Jag har bestämt mig för att konvertera detta till en tank med Apistogramma
Jag vill helst att det blir ett snyggt mystiskt akvarium med många gömställen och vrår där de kan gömma sig. Första försöket är på g.
I'll be back.
Getingen
Bra idé. Apistos är underbara. Hade själv velat göra samma sak.
imported
Hej!
Hej!
Apistogramma och mycket vackra och intressanta / Ann-Mari
PiaJo
Ja, visst är de underbara :)
Det går att göra så goa kar för dessa med en massa rötter, lite växter, löv och dunkel belysning, mumma..
DaRe
Tackar alla för stödet :), och trevligt med ett första inlägg av dig Pia,
har ni några tips på inredning som jag skulle kunna tänka på. Jag hade innan ett par stora rötter som ser lite knasiga ut nu i akvariet. Det kommer foton så småningom...
Jag hade tänkt massor av eklöv också som mer eller mindre täcker botten samt en hel del växter. Målet är iofs inte att det ska bli biotopriktigt snyggt, det står på golvet i garaget, men lite spännande vill jag allt att det ska bli så man får spana efter de små liven för att se när de dyker fram.
PiaJo
Låter som att det blir bra :)
jag brukar tänka "kaos" med rötter och pinnar, lite gröna växter för att det inte skall bli alltför "brunt", ganska många grottor av kokosnötter för de smälter in bra bland rötterna.
Försöker bifoga bilder på mina kar som jag har apistos i men det funkar inte, får kolla om jag gör fel senare.
PiaJo
Har ju glömt att fråga.. vilken apa skall du har?
Lizardking
Det här ska bli spännande att följa.. Vilka arter har du i tankarna?
DaRe
Du ska kunna bifoga bilder om de är mindre än 2MB. Undvik åäö och mellanslag i filnamn samt att det bör vara .jpg filer ej .jpeg
PiaJo
Du ska kunna bifoga bilder om de är mindre än 2MB. Undvik åäö och mellanslag i filnamn samt att det bör vara .jpg filer ej .jpeg
Åh, då vet jag vad det var för fel.. den är för stor. Får fråga Gobben hur jag minskar den, jag kan inte beskära den mer för då blir det ingen bild kvar :P
DaRe
Om du har PC kan du kolla efter image resizer
http://imageresizer.codeplex.com/
funkar väldigt bra för snabbscalning av bilder, dålig kontroll av kvaliteten dock.
Vi hoppas få till autoskalning på ciklid.org för större filer också men det hänger på ett gäng parametrar i någon php.ini
PiaJo
Här kommer en bild på mitt 54 liters kar och mitt 105 liters kar, de är inredda mer eller mindre för mina apor.
Hoppas att de kan inspirera :)
GoranE
Supersnyggt Pia! Gissar att dom trivs bra.. :-). Vilka arter har du i karen?
HakanM
Efter att ha dykt ned i Apistogramma i artregistret har jag fastnat för dessa små rackare. Små och oansenliga i första anblick men ack så vackra när man ger sig tid att kolla på dem.
Jag har ett 112 liters kar med en liten intern rund eheimpump som knapp roterar vattnet. Det har gått med yngel i omgångar och just nu har jag en massa guldancistrus som är 2cm i karet.
Jag har bestämt mig för att konvertera detta till en tank med Apistogramma
Jag vill helst att det blir ett snyggt mystiskt akvarium med många gömställen och vrår där de kan gömma sig. Första försöket är på g.
I'll be back.
Ja, jag har heller aldrig känt för Apistogramma men nu har jag fallit totalt för en skönhet, denna gör nog att även jag blir Apistoägare så småningom
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=2317
tege
Här kommer en bild på mitt 54 liters kar och mitt 105 liters kar, de är inredda mer eller mindre för mina apor.
Hoppas att de kan inspirera :)
Men vart är fisken???:S Det där liknar mest stilleben från min trädgård:D Pinnar o löv i allmän oordning:)
DaRe
Härlig inspiration Pia!!
tege det är ju just det som är en av de coola grejorna med apistogramma, dvs att man måste ta sig tid och spana för att se när de dyker upp under ett löv eller bakom en sten. "Ahh, där är den. Så snygg!!"
Inga flängiga Malawi eller Tanganyika här inte, hehe ;)
DaRe
HåJa, jag har heller aldrig känt för Apistogramma men nu har jag fallit totalt för en skönhet, denna gör nog att även jag blir Apistoägare så småningom
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=2317
Har du fått tag på denna?
DaRe
En före bild som det såg ut alldeles nyligen:
36013
Lite från inkoppningen, här ser man lite vad jag gjort inredningmässigt. Enormt missnöjd. Måste tänka till lite mer samt skaffa mindre rötter dessa är enorma. Jag tänkte smått att det kanske gick att få det att se ut som en rot kom genom akvarierutan?! Nyplanterade snabbväxande växter som jag hoppas ska trivas.
36014
36015
36016
DaRe
Lite fler bilder på gynnarna, ja vad är det för art?? Gissa på ni så går jag och lägger mig för kvällen!! Xmas:)
kajp
Det var ena magra stackare.:-|