Hej!
Nybörjare på tanganyika och får hem en grupp på 56st körsbär i helgen...
Har ett 720 med malawi nu, ska tömmas på malawi idag och rengöras/förberedas för dom nya...
Lite funderingar jag har:
Inredning- ska jag köra några stenar i början eller bara ha det tomt och fylla på med sten efter någon vecka?
Belysning- ska vara släckt i början? Hur länge?
Vattentemp- har haft 25/26 grader till malawi, ska jag köra samma till tropheus?
Tänk på att du har bra ytcirkulation i karet. Jag anv ca 6ggr bruttovolymen på pumpkapaciteten.
Regelbunda vattenbyten, minst 1ggr per vecka är viktigt för troffar.
Mat- har räkmix, 50/50 ärtor räkor. Innehåller även astaxanthin. Kan jag mata dom med det? När ska jag börja mata?
Mediciner- vad bör jag ha hemma?
Många frågor/funderingar men jag hoppas någon kan svara i alla fall...
Tacksam för all hjälp!!!
Jag önskar dig också välkommen till denna trevliga fiskvärld som troffar bjuder på. :D
Igentligen skulle du redan ha tagit reda på svar till dina frågor innan du skaffar troffarna för att kunna erbjuda dem bästa förutsättningar.
Information kan du få genom att läsa igenom dessa underbara troffetrådar samt söka info genom sök funktionen i detta forum.
Men nu är det som det är och jag ska försöka att ge dig min syn på saken. Utan att veta storleken på dina fiskar i din kommande grupp.
Innan du släpper i fiskarna bör vattnet var fiskvänligt med tanke på de olika värdena. Ett tips är att anv Nitrivec som skyndar på processen.
Vita sand framhäver färgen på troffar bättre än brun och tempen på ca 25 grader är bra.
Visst kan du lägga i några stenar, men inte för många utan att du kan observera dina nya firrars kondition.
Fler kan du lägga i längre fram utan problem när fiskarna gått in sig efter några månader.
Om du vill ha tips på hur du ska lägga stenen så titta i Helkarsbild-tråden i detta forum. Där finns flera fina akvarium.
Att mörklägga karet med en filt de första dagarna är att rekomendera då detta minskar stressen på fiskarna efter flytten.
Matning ska du vara ytterst försiktig med inledningsvis. Dels pga nyuppstartart kar (nitriter mm), men även pga att troffar har känsliga magar som är mycket känsliga för stress i början.
Du bör fortsätta med den mat som troffarna har haft tidigare inledningvis.
Om du ska byta till annan mat så gör det under en längre tid med små matportioner i övergången.
Idag anv väldigt många troffeägare NLS 1mm pellets samt Spirulina grönflingor med mycket bra resultat vad gäller magbekymmer.
En del anv egen räkmix eller annan mat.
När det gäller antal troffar så brukar 30st i 375L var en norm. Själv har har jag ca 60-70st i ett 600L vilket funkar bra.
Så ditt antal kan vara lite i underkant.
Sjukdomar och medicin hoppas jag att du slipper men du kan läsa dessa länkar som ger bra info i ämnet.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=62248
Om du följer ovan råd och är försiktig i början så tror jag att du kommer att lyckas med din övergång till troffar.
Har du några fler funderingar så frågar du och får svar från oss som har lite mer erfafrenhet.
Mvh Göran