Tremazol innehåller praziqatel.
Parasiterna får ju grepp på individer som är försvagade av något själ, stress, tex.
Man medicinerar om man tycker det är nödvändigt ... Sen om man sköter sina fiskar med bra mat och bra vatten så blir dom starka djur som själv kan hantera parasiterna,
Jag är ingen big fan av medicinering, varken på människor eller fisk. När det gäller fisk i allmänhet har jag aldrig medicinerat utan haft den synpunkten att bra förhållanden är bästa medicinen. Detta gällde fram till början av sommaren då jag skaffade mina första diskus. Kanske är inte de förhållanden som jag kan erbjuda tillräckligt på topp för att hålla diskus - vilket jag mer och mer har börjat fundera över - och då ska jag inte ha diskus. Jag har bra filtrering, byter 2/3 varje vecka ( med enstaka undantag då det blir varannan vecka istället ) och då använder jag happy life alternativt easy life. Matar med frysta mygglarver, röda o vita, B-50 torrfoder, frystorkad artemia, frystorkad tubifex och aquatic natures diskus pellets (mera sällan). Förra veckan fick de levande tubifex för första gången.
Tycker ju att jag sköter dem bra men räcker inte det jag gör för att hålla diskus så ska jag inte heller ha diskus. Så enkelt är det ju.
Men om det är så att jag fått in en parasit som går att medicinera bort utan att man slår ut hela systemet för den sakens skull så är jag beredd att medicinera. Men då vill jag ju vara säker på vad jag gör och veta att det finns väldigt hög sannolikhet för att lyckas. Annars får det vara och så får jag se vad som händer och under tiden ge dem så bra förhållanden som möjligt.
//Kaj