Vill ju göra något med besättningen i det här karet.
För det första har jag för mycket stimfisk - ca 30 Rödmuntetra och 50 Kardinaltetra. De sistnämnda gick i 840-liters karet men fick snabbt flytta över hit när det karet blev Tanganyika. Så Kardinalerna ska bort. Antingen plockar jag ut dem ur karet och säljer dem eller...ja, på något sätt ska de bort.
Men sen är frågan:
1. Ska jag skaffa lite fler diskus? Har sex stycken nu som funkar och äter bra. Jag har inte haft så stor lycka med diskus sedan jag första gången skaffade sådana för ett år sedan. Men av de 5 jag först skaffade har jag fyra kvar. En del andra som jag inte klarat av. Men de sex jag nu har äter bra och växer och ser ut att ha det bra, bortsett från att de har de här stressbanden från och till - är det en anledning att skaffa fler? Känner de sig otrygga i för liten grupp? Det som talar emot är väl att jag mer och mer insett hur känsliga diskusen är och det bästa är att hålla dem i oinredda kar med regelbundna vattenbyten flera gånger i veckan eller varje dag och det är inte vad jag erbjuder.
2. Ska jag skaffa en grupp jordätare, som dessutom minskar på kardinaler och rödmunstetrorna? Det finns ju några väldigt fina jordätare. Det har ju diskuterats nyligen i den här tråden, för och emot etc.
3. Något annat spännande och/eller vackert att komplettera diskus och altum med?
Så går tankarna kring det här karet nu. Vill ha en upplyftning på något sätt i besättningen.
//Kaj
I brist på respons så kommenterar jag mitt eget inlägg ;)
Det finns ett fjärde alternativ: sälja av altum, diskus och tetror för att bereda plats för några Festae och kanske några Guldsöm om den kombon funkar. Lockande tanke, verkligen. Det som bär emot är ju att jag verkligen också gillar mina altum o diskus.
Och nej, det blir inte ett tredje kar.
Kaj