Egen räkmix har jag planerat göra. Vad har du i den förutom seafood?
Ska titta på din video sen. Surfar från tapatalk just nu.
Kaj
Jag gör de enklaste tänkbara mixar. Många har gelatin i mixen för att hålla ihop det hela, och för att det inte skall bli "dimmigt i karen". Jag skippar detta numera, det blir inte så "skitigt" ändå upplever jag det som - men det är jag det!
Mixarna är flera och olika, men oftast består de av skalade räkor, gärna med rommen också och kokt vitfisk. Här finns nu öppningar i det oändliga för vad man mer vill använda. Har man lite malar i karet kan man dra i lite gröna ärtor också. Jag brukar skala ärtorna - bara att klämma lite lätt på ärtan så får man skalet i nypan och det lättätna innanmätet ploppar i skålen (skalet slängs). Det är ett jävla pillejobb, men ett glas vin och lite skön musik i bakgrunden, så går det som en dans och sedan har man mat förberedd för lång tid framåt!
Just det, jag brukar ha i ett par krossade klyftor vitlök också - har fått för mig att detta verkar positivt på fiskarna.
Detta är en bas-mix och kan användas i kombination med fryst artemia och andra frysta fiskmatsvarianter. Så fort jag får tillfälle ger jag mina fiskar levande föda också - detta är ju av naturliga skäl lättast på vår-, sommar- och hösthalvåret.
Annan mat är ju då den tidigare nämnda sea-mixen (med bläckfisk, musslor och andra skaldjur, som man behandlar på samma sätt - ner med klabbet i en stor skål och kör på med stavmixern. Gör jag stora satser använder jag en lite större matmixer. Sedan är det bara att förpacka den underbart luktande krämen... hmmmm... i plastpåsar - platta till och hysch in i frysen.
Det här är liksom bara på det viset jag personligen gör. Det har funkat i många år, men precis som med allt annat finns det massvis av varianter och andra sätt att utfodra fiskarna - men så länge fiskarna glufsar i sig och trivs, är jag nöjd och glad!
:)