L-128 och L200 är otroligt fina och är utmärkta algätare. Bilderna gör inte kusarna rättvisa. L-200 lyser grönt i svartvatten och L-128 är lysande blå i samma miljö.
[/quote
]Mina L200 high fin äter alger skitbra, mycket bättre än nån ancistrus någonsin gjort för mig. Jag har ju flertalet bilder på mina L200 i tefärgat vatten, så du kan ju se hur det ser ut om du vill, men jag tycker de är skitfina och aktiva, de syns hela tiden. De äter heller inte på inredningen, klart de sitter på rötterna, men de gör ingen skada och de har låtit mina växter vara ifred.
L128 och L200 ligger nu högt på listan över tänkbara inköp! De är verkligen tjusiga!
[/quote
]Annars så är grenmalar grymma på att äta alger.
Ja, grenmalar är också intressanta...
[/quote
]Hej,
Jag kör med Ancistrus och lite "lyxigare" L-malar i min diskusburk och det fungerar utmärkt. Dvs Ansictrusarna bryr sig inte om de större L malarna eller de betydligt skyggare L046:orna!
Lycka till
Björn H
Tack Björn! Ja L046 var ju riktigt snygg den också!
[/quote
]Det är vad jag vet bara Panaque och Panaquolus som verkligen gnager trä, resten äter bara bakteriehinnan på ytan av träet. Särskilt Panaquolus är dessutom extremt hemliga av sig; mina LDA-01'or visar sig inte ens på natten eller vid matdags (de behöver ju inte, de bor i en hög drivved, dvs i sitt foder).
Sen är det tyvärr så att de flesta algätande malar är kamoflagefärgade, det är nästan bara köttätarna som har kontrastrik färgteckning - och medan de kamoflerade algätarna ofta är ute och rör på sig så är de kontrastrikt färgade köttätarna hemliga av sig och visar sig oftast bara vid matdags.
Sen är förstås frågan vad du tänker ha mer. T.ex. Chaetostoma är fina, men går inte ihop med aggressiva ciklider.
Vad gäller algätandet så äter alla malar bara vissa sorters alger, t.ex. äter ingen långa trådalger, tofsalger eller cyano, så mitt råd är att köpa mal efter utseende/intresse istället och se eventuellt algätande som en bonus.
Värdefulla tips! Tack Mike! (vad skulle man göra utan det här forumet?) Jag har två bilder här - Före och Efter. Det är mitt Malawikar där jag körde ett halvår utan malar och allsköns alger växte över inredningen. När jag sedan tömde SA-karet för en helrenovering flyttade jag över 4 Ancistrusar till Malawikaret. Redan efter några timmar såg man tydliga spår. De liknade de här olika tv-reklamerna för rengöringsmedel ni vet. Man bara drar med en liten trasa i ugnen t ex så är den skinande ren just där medan skiten sitter ingrodd överallt runtomkring. Efter att par, tre dagar var det skinande rent i karet!
Före. Obs: stenarna i mitten är nyligen ditlagda och har därför inga alger, men allt annat runtomkring är täckt med bruna och gröna alger.
36899
Efter. Totalt rent!
36898
[/quote
]Hej Kaj,
Ser ut som att det har varit mycket förslag på pecoltior i tråden tidigare...
Det finns ju faktiskt lite "snyggare" varianter av ancistrussläktet också, och om du har tyckt om den vanliga ancistrusen tidigare kan det vara en idé!
Själv har jag L-183, som jag tycker är grymt snygga!
/W
Just den här har de på Akvarietjänst i Malmö. Den är definitivt snygg. Det är ju lite så med malar att det många gånger är svårt att se hur de ser ut när de gömmer sig i akvariebutiken och man får åka hem och kolla på datorn hur de egentligen ser ut. Så var det med just den här.
Någon som vet var man finner ett bra utbud av L-malar i Skåneland, eller dess närhet? Det finns en kille i Landskrona som odlar vet jag. Jag var där för ett år sedan eller så, men då var det inte aktuellt för min del. Tyvärr har jag inte sparat hans namn, men jag vet att han då brukade vara ganska flitig här på forumet. Han var väl också med i höstas på Tysklandsturen om jag inte har helt fel för mig. Någon som vet om han håller på fortfarande?
//Kaj