Min tanke är att du vill ha en kamera med så lågt brus som möjligt vid högre ISO-tal. Detta måste vara viktigare än seriebildshastighet. Höjer du ISO-talet får du snabbare slutartider vilket innebär att du kan "frysa" ögonblicket bättre.
Satsar man sedan på ett objektiv som har mycket ljusinsläpp, dvs låg bländare över hela registret (normalt 2.8 ) ökar möjligheten till snabbare slutartider samtidigt som ett lågt bländartal ger kortare skärpedjup dvs att bak och förgrund blir suddig samtidigt som objektet blir skarpt.
Vad du skall välja är en smaksak.
Själv har jag en Canon 500D tillsammans med ett Sigma 17-50 2.8 med inbyggd stabilisator. Nu kostar nog det objektivet som din budget men det är lättare att köpa till bättre objektiv än att byta hus.
Kolla på bibliotektet där finns oftast fototidningar att bläddra i... oftast får man låna hem alla nummer Det finns också tester och omdömen på fotosidan.se
Tackar för det utförliga svaret! :)
Jag var ute på elgiganten, mediamarkt och expert idag och testade de flesta kameror i den tänkta prisklassen, och fick lite mer på fötterna. Sedan var jag till brorsan och testade hans Canon 400D med Sigma 18-200 tror jag det var och ungefär då kände jag att nu har jag hittat hem, nu vet jag vad som behövs. Att lägga ned massor av pengar på kamerahuset känns onödigt, samtliga kameror jag testade på stormarknaderna hade ett 18-55 objektiv, vilket inte fixade det korta skärpedjupet jag vill ha, även om de gick på över 10000kr. Brorsans gamla Canon fixade det däremot galant. Den fotade nog inte över 3 bilder er sekund men även det räckte ju gott och väl. Det är lätt att bara stirra sig blind på siffrorna om man jämför kameror rent teoretiskt inser jag. Det blev några riktigt hyfsade bilder trots snabb genomgång. :)
Så tanken är nu att köpa ett löst kamerahus, inget dyrt, och utan standardobjektivet 18-55, sedan lägger jag en extra slant på objektivet istället så jag direkt får det som jag vill ha det. 18-200, om det nu var det brorsan hade, kändes lagomt då jag inte behövde sitta så nära karet och fota så fiskarna bara irrar runt och tigger mat. Sedan låter det som att det kan vara med antiskakfunktion också, men det kanske blir för dyrt så vi får se.
Är jag helt ute och cyklar tycker ni eller resonerar jag rätt?