Micke_720 Hej Nu har allt börjat att sätta sig. Det nya huset är köpt och det viktigaste rummet är uppmätt. Pannrummet! Det första som kommer att ske är en upp fräshning av golv och väggar. Sedan skall det in ett 720 liters kar, ett 240liters, 2 x 70 liter. "Fin karet" kommer att stå i gille stugan. ( 360 liter med sump och optiwhite glas). Jag hoppas att dessa kar skall kunna inrymma lite sköna troffar med snäcklekare. Inredning och sand kommer vara uteslutande Gotlands kalksten. Sanden kommer tas från Östersjöns kalkstens rika stränder och denna kommer vara av varierande storlek för att ge ett naturligt intryck..( hoppas jag) Målet är att på börja projektet i augusti... Mvh Micke
Micke_720 Hej Nu är det nära tillträde till huset. Sedan antar jag att det blir lite anpassningar för familjen innan pappas projekt startar i augusti med lite golv läggning av klinker och lite förberedande VVS jobb. Men jag antar att man skall göra allt noga direkt. Tålamod är a och o. Men ack så svårt att leva efter när det gäller hobbyn.... Micke
Micke_720 Vipps så är det augusti och dags att börja. Imorgon skall jag måla väggar och golv i pannrummet. Flytten av fiskarna gick kanon med hjälp från aquarium Stockholm. Inte ett dödsfall! Nu när man är tillbaka från semester så är motivationen mycket hög. Ställningen skall jag köpa virke till i morgon efm. Det kommer att bli ett 720 kar överst och sedan ett 230 liter under inkl. 2 st ytter filter. Jag hoppas att jag kan knöla in en 60 liters kub där också. Snart dags för det roliga leta sand , vilket finns över allt här på Gotland och massor med snygga grå stenar med mycket kalk i. Planeringen av fiskbestånd pågår för fullt... Hoppas att hösten blir rolig.... Mvh Micke
affealien Detta känns som det kommer bli riktigt roligt att följa. :) Glöm inte att mycket bilder är bra så vi andra hemma vid datorn/soffan har nått att glo på i höst ;)
pred Hejsan Micke.. denna projekt skall bli kul o följa.. kanske kunde man titta införbi för att se pannrummet och karen irl..?? mvh pred
Micke_720 Hejsan Micke.. denna projekt skall bli kul o följa.. kanske kunde man titta införbi för att se pannrummet och karen irl..?? mvh pred Hej Det går definitivt att göra... Med vänlig hälsning, Micke
Micke_720 Micke, har du flyttat till Gotland? Hej Stämmer bra nu är jag Visby bo. Jag besöker dock Sthlm ganska ofta. Så nu är det bara fiskar från Tanganyika och Malawi som gäller. Stenhårt vatten med mycket kalksten. Micke
Micke_720 Ja det gäller att ta seden dit man kommer :) Du menar väl "stenen dit man kommer" Lite lågvatten märke på den.. ;)
Micke_720 Hej Dåligt med bilder men nu är bänken klar och imorgon skall stora karet ställas på plats och sedan blir det en sväng till en bra sten strand för att hitta snygga stenar. Ikola gruppen får trängas i ett 230 liters i några dagar innan det blir premiär i 720 liters karet. Det kommer lite bilder inom kort. TYp här kommer bilderna.. Micke