citat:
1. Har just skaffat ett 330l kar med riktigt risig silikonfog så jag tänkte limma om det. På djuraffären sa de att jag skulle lämna kvar limmet som ligger mellan glasen så jag slipper sätta nya distanser. Kan det stämma? Eller är det bättre att avlägsna dem också?
Om det blir bättre att ta bort allt eller inte vet jag inte, men jag kan intyga att det fungerar att skära bort allt löst silikon, och sen lägga på nytt ovanpå. Det är tillochmed vad Casco rekommenderar vid omlimning av gamla, delvis släppta, silikonfogar. Tips: använd maskeringstejp för att få raka fogkanter. Tips2: se mycket noga till att det inte blir luft mellan det gamla limmet och det nya.
citat:2. Måste absolut allt silikon bort som legat på insidan (antar att så är fallet), har fått bort det mesta, men har problem att komma åt de sista resterna.
Allt _löst_ måste definitivt bort. Silikon fäster annars bra vid silikon. Sen, innan du limmar, kan det vara en bra idé att tvätta med rödsprit/aceton för att få bort fett/fingeravtryck (där limmet annars fäster sämre).