Banderad Bra jobbat Joakim. Nu snackar vi :) Har ju velat ha jordätare igen länge nu, men rätt läge har inte uppenbarat sig. Idag gjorde det onekligen det :) Det tog typ 20 minuter innan fiskarnas blyghet var över. Nu silar de sand för fulla muggar som om de alltid har bott i det karet.... /Jocke
Walle_j Hur ofta matar ni era jordätare? Har läst någonstans att man bör mata 2ggr om dagen vad tycker ni om det? Jag matar med Aquatic nature fishfood basic och fishfood excel pellets.
affealien Jag matar mina 2 gånger om dagen. De får diskus D50+ som grundfoder hos mig och sedan varierar jag det med olika frysfoder. Försökt hitta nått annat vettigt sjunkande foder på burk att variera med men finns inget här i stan. Satanoperca fiskarna är inte blyga att äta från ytan men guianacarorna hinner inte alls med när tetror och flaggciklider hugger vilt.
Walle_j Andra dagen här började mina Satanoperca plocka det nära ytan för annars tar mina tetror allt. Efter tipps av Irwin fletch så blötlägger jag mina pellets en stund och sedan sjunker dom rätt kvickt men det är inte många som hinner nå botten i akvariet.
DaRe Kan jag få rekommendera tetra discus. Oregelbundna röda små sjunkande pellets som stimulerar jordätarbeteendet och passar Guianacaror perfekt samt förstärker röda färger.
affealien Tetra discus och D50+ är nog ganska samma men olika tillverkare låter det som. :-) Jag matar alltid tetrorna i ena hörnet av karet och när de kommit dit släpper jag ner granulatet till jordätarna på andra sidan karet så hinner de dit för tetrorna har fullt upp på sin sida redan.
affealien D50+ finns som flingor och granulat. Granulatet sjunker ganska snabbt ner till botten så de får utöva sina naturliga beteenden.
DaRe Ok då är det nog väldigt jämförbart, kanske man skulle prova det. Har du testat NLS. Annars är ju fryst mysis klockrent.
DaRe Här har du en butik som säljer det (Givetvis rabattbutik) Ojzoo Väldigt poppis hos troffeägare. Jag kör själv med det och jag har nu 0,5mm som mina Apistogramma atahualpa älskar...
DaRe På akvarielagret, men den i artregistret kommer från Jannes Westers butik på Södermalm. Tyvärr har jag bara honor :(
StefanL Livar upp jordätartråden igen då jag själv är i planering att skaffa mig ett jordätarakvarium. Jag har sneglat en del åt det tidigare och haft bland annat Satanoperca jurupari för ett antal år sedan. Har ju mest kört Troffar och/eller Malawi tidigare. Mina tankar är att köra med någon eller några av dessa arter (önskemål)... Geophagus Satanoperca leucosticta Gymnogeophagus Guianacara geayi Jag hade tänkt skaffa ett par 375-540L akvarium framöver. Vart kan man finna bra utbud på jordätare i vårt avlånga land? Räcker akvarium på 250-310L till jordätare eller bör man hålla sig över 375L normalt sett?
DaRe Ajaja, jag som saknar mina Geophagus-jordätare blir sugen igen nu när du tar upp frågan. Låter som riktigt trevliga firrar, tänk bara på att gymnogeophagus vill ha kallare vatten och en rejäl kallperiod varje år till motsats till satanoperca och vanlig geo. Men det vet du säkerligen. Gymnogephagus balzani ska tåla normala perioxder året över av vad jag läst mig till.
StefanL Ajaja, jag som saknar mina Geophagus-jordätare blir sugen igen nu när du tar upp frågan. Låter som riktigt trevliga firrar, tänk bara på att gymnogeophagus vill ha kallare vatten och en rejäl kallperiod varje år till motsats till satanoperca och vanlig geo. Men det vet du säkerligen. Gymnogephagus balzani ska tåla normala perioxder året över av vad jag läst mig till. Jo jag är medveten om Gymnogephagus. Nu är inte de huvudspåret utan mer Geophagus sp orange head araguaia..eller någon annan vacker inom släktet. Såg en större grupp 8-10 "orange head tapajos" som var hur snygga som helst och som jag sedan dess varit intresserad av men inte funnit.
affealien Har inte hänt mycket här på ett tag så bjuder på några bilder på mina Satanoperca jurupari ;)