Kajjjan Efter att ha checkat in på Uncle Tan's kontor i en sliten byggnad i Sandakans utkant hoppade vi in i den ena Toyota-bussen av två, tillsammans med ett gäng andra turister från olika delar av värden. Vi var väl ett femtontal på väg. Vi åkte på smala vägar och ganska snart var vi faktiskt inne i regnskogen. Nästan två timmars bilresa och sen tog vägen slut. Vi hoppade i två båtar istället och hade nu ca 3 timmars båtresa uppför floden Kinabantanang (som är 520 km lång). Redan från start upptäckte vi att vi var observerade från olika håll längs floden... 37605 Andra gänget. 37606 Det finns uppskattningsvis 10 000 krokodiler i floden. 37607 Makak-apa 37608 Trots sina ca 2,5 meter är Varanen en duktig trädklättrare. Fortsättning följer... //Kaj
Kajjjan Tack Wilhelm och ni andra för uppskattningen! Näsapan är unik och vad jag vet finns den bara här. Den ser helt makalös ut. Den alldeles för stora kranen som hannarna har imponerar på honorna. När de käkar tar de undan näsan med handen. 37612 37609 37610 37611 //Kaj
Kajjjan Åskadare i alla träd... 37613 Så var vi då framme vid campen. Hyddorna står på styltor eftersom området vattenfylls vid regnperioden och man får ta kanot/båt mellan hyddorna...men nu är det torrperiod och behagligare på många sätt och vis. 37614 Så här ser det ut inifrån sovplatsen. Inga fönster eller dörrar, bara lite nätgaller för att hålla tjuvaktiga apor utanför. Sen naturligtvis ett moskitonät och det är ganska skönt och ha när det framåt morgonen kom en och annan ilsket surrande insekt modell större... 37615 //Kaj
Kajjjan Att få se en näsapa hade varit en smått religiös upplevelse... Ja så var det nästan, och ändå blev det ett annat djur som blev den verkliga höjdpunkten för min del. //Kaj
Kajjjan Den stora mäktiga upplevelsen återkommer jag till.;) Under dagarna var vi antingen ute på båtsafari längs floden eller vandrade vi runt i regnskogen. 37684 37686 37685 37687 //Kaj
Kajjjan Mera bilder. Mycket näsapor, varje dag. Ormhuvudfågel (kallades snake head bird i alla fall) och näshornsfåglar (hornbills). 37691 37690 37688 37689 //Kaj
Kajjjan Så en tidig morgon går jag och hustrun själva den ca tre hundra meter långa stigen ner mot floden. Vi har vaknat tidigt och känner oss nu så bekväma i den här miljön att vi kan röra oss lite på egen hand. Efter ca 50 meter hör vi hur det knakar i träden ovan för oss så vi tittar upp och på bara 5-6 meters höjd rakt ovanför oss sitter en stor orangutang!!! Det är mäktigt. Där står vi två helt orörliga på marken och tittar upp på honom medan han sitter där lugnt och tittar ner på oss medan han tuggar på blad eller vad det nu är han käkar där. Jag tar sakta upp kameran och börjar fotografera. Han tittar på oss hela tiden och jag får känslan att ha tycker vi är underliga som står där på marken och inte kommer upp i träden. En stund senare kommer vår guide med några andra turister från campen. Han berättar då att detta är ganska unikt att få se en orangutang så här nära i det vilda. Han beräknar att hannen är ca 12 år och berättar att han kan öppna en kokosnöt med bara händerna... Orangutangen verkar nu börja tycka att det är lite för många på marken under honom för han börjar svaja med trädet och svingar sig vidare ett antal träd längre bort. En del av de som inte hunnit plåta honom följer efter på marken under honom med jag och hustrun väljer att stanna kvar där vi är. Känns inte riktigt att springa efter honom - vad som helst kan ju hända, tänker vi. Och vad som helst händer! När han stannat upp igen i ett träd och en lite grupp på fem-sex pers ställt sig rakt under honom för att få bra bilder uträttar han sina behov rakt över dem! De springer skrikande därifrån och vi andra skrattar skallen av oss.:D Orangutangen sitter kvar nöjd en stund och svingar sig sen vidare och vi får inte se honom igen. 37692 37693 //Kaj
Kajjjan Vi har andra apor runt oss hela dagarna. En del av de här hoppar på våra tak på morgnarna och för ett jäkla väsen. Guiderna kallar dem för David-Beckham-Makak på grund av frisyren som David Beckham hade på den tiden. 37694 37695 //Kaj